Pekerja tak sengaja dibayar RM800,000 iaitu 300 kali ganda daripada gajinya, ambil wang dan lari



Apakah yang akan anda lakukan jika anda menyemak baki akaun bank dan mendapati anda telah tersilap dibayar 300 kali ganda lebih tinggi daripada gaji anda?

Seorang pekerja mendapati dia telah dibayar hampir £150,000 (RM800,000) untuk gaji sebulan dan bukannya £450 (RM2,400) seperti biasa, memutuskan untuk berhenti dan melarikan diri.

Kakitangan yang tidak dinamakan di Consorcio Industrial de Alimentos di Chile pada mulanya memaklumkan bayaran gaji yang terlalu tinggi pada bulan Mei kepada pengurusnya yang kemudiannya dilaporkan kepada HR.


Dia bersetuju untuk memulangkan lebihan gajinya dan berjanji untuk pergi ke bank pada hari berikutnya.

Tetapi daripada memulangkannya semula, lelaki itu telah mengeluarkan kesemua wang dan menghilangkan diri sejak hari itu.

Majikannya Consorcio cuba menghubungi lelaki itu dalam tempoh tiga hari berikutnya tetapi tidak berjaya, menurut media tempatan Diario Financiero.

Mereka kemudian menerima panggilan daripada peguam lelaki yang tidak dinamakan itu yang memaklumkan Consorcio bahawa lelaki itu telah meletak jawatan daripada jawatannya dengan syarikat tersebut.


Selepas tidak dapat dihubungi, majikan di syarikat itu memutuskan untuk memfailkan aduan terhadap lelaki itu kepada pihak berkuasa dengan dakwaan penyelewengan dana.

Purata gaji minima di Chile ialah £750 (RM4,000) sebulan, kurang £300 (RM1,600) daripada yang diterima oleh lelaki yang tidak dinamakan itu.

Tiada tangkapan dibuat setakat ini. – cinca.news



Join our Telegram Channel
Telegram