Penyokong larang saya kata tak bertanding PRU – Dr M



Tidak cukup dua minggu setelah memberitahu Kyodo News bahawa dia tidak akan bertanding pada pilihan raya umum (PRU) ke-15, bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad kini memberitahu Straits Times Singapura bahawa dia mungkin akan bertanding.

Dalam temu bual pada hari Jumaat (2 Okt), Ahli Parlimen Langkawi itu mengatakan bahawa cadangannya untuk tidak bertanding menimbulkan rasa kurang senang di kalangan penyokongnya.

"Mereka masih mahu saya mengatakan bahawa saya mahu bertanding. Memang benar bahawa kebanyakan orang yang berusia 95 tahun tidak akan aktif.


"Saya lebih bernasib baik, saya masih dapat aktif. Tetapi mereka nampaknya tidak fikir bahawa kesihatan saya akan merosot apabila umur saya semakin lanjut," katanya.

"Mereka melihat saya seperti saya sekarang. Jadi mereka menginginkan saya, sekurang-kurangnya, tidak mengatakan bahawa saya tidak akan bertanding," katanya.

Pendiriannya yang terdahulu adalah bahawa dia akan terus memerangi rasuah melalui parti barunya Parti Pejuang Tanah Air tetapi dia tidak akan bertanding dalam pilihan raya berikutnya kerana umurnya ketika itu 98 tahun sekiranya PRU diadakan pada 2023.


Bagaimanapun Mahathir, yang bertugas sebagai Ahli Parlimen Kota Setar Selatan dari tahun 1964 hingga 1969 dan Ahli Parlimen Kubang Pasu dari tahun 1974 hingga 2004, kini memberi gambaran mungkin dapat bertanding sekiranya PRu mengejut diadakan.

Berdasarkan pengundian untuk speaker Parlimen baru pada 13 Julai, dianggarkan bahawa perdana menteri sekarang Muhyiddin Yassin mempunyai hanya dua majoriti di parlimen.

Ketua Pembangkang dan Presiden PKR Anwar Ibrahim telah mendakwa bahawa dia mendapat sokongan majoriti ahli parlimen, tetapi dia harus membuktikan dakwaan itu dan mengadap Yang di-Pertuan Agong. – Mkini



 



Join our Telegram Channel
Telegram