HEBAT: Content YouTube jadi cagaran pinjaman bank di Indonesia



Video YouTube kini boleh digunakan sebagai cagaran untuk pinjaman, di mana Indonesia kini mahu lebih mengiktiraf nilai fiskal hak harta intelek, lapor Coconuts Jakarta.

Hasil kemas kini terbaharu, Presiden Joko Widodo menandatangani Peraturan Kerajaan (PP) 24/2022 tentang Ekonomi Kreatif yang membenarkan harta intelek digunakan sebagai cagaran untuk pinjaman kewangan, melalui bank atau sebaliknya.

Menteri Undang-undang dan Hak Asasi Manusia Yasonna Laoly menyatakan bahawa kandungan yang dimuat naik di laman YouTube juga mungkin termasuk dalam kategori ini.

“Jadi, jika seseorang sudah memiliki sijil harta intelek, atau jenama, atau lesen kreatif, termasuk untuk muzik, mereka boleh memuat naik [kandungan itu] ke YouTube.


Sebaik sahaja mendapat berjuta-juta tontonan, lesen itu mempunyai nilai kewangan. Jika pemegang lesen memerlukan wang, kandungan itu boleh dijadikan cagaran di bank,” kata Yasonna.

Di Indonesia, hak cipta dan tanda dagangan didaftarkan dengan Direktorat Jenderal Harta Intelek, yang beroperasi di bawah Kementerian Undang-undang dan Hak Asasi Manusia.

Kesedaran tentang hak harta intelek di Indonesia boleh dikatakan kurang, terbukti dengan cetak rompak kandungan yang berleluasa di negara itu.

Oleh itu, beberapa selebriti dan tokoh dalam bidang seni dan hiburan di Indonesia telah mengalu-alukan peraturan baharu ini, dengan alasan bahawa karya mereka akhirnya mendapat pengiktirafan yang sepatutnya.

Pemangku Ketua Pengarah Harta Intelek Kementerian Undang-undang dan Hak Asasi Manusia, Razilu berkata, peraturan baharu ini bakal memberi harapan kepada penggiat ekonomi kreatif untuk mendapatkan pembiayaan daripada institusi kewangan kerana kesannya nanti adalah berlaku kemajuan ekonomi kreatif termasuk bagi Perusahaan Mikro dan Kecil (UMK) yang memiliki sijil harta intelek (IP).


“Ini adalah sokongan kerajaan kepada penggiat ekonomi kreatif dan MSE agar dapat membangun sebagai asas pertumbuhan ekonomi negara,” kata Razilu seperti yang dilaporkan oleh CNBC Indonesia.

Bagaimanapun, tidak semua kandungan YouTube boleh digunakan sebagai cagaran atau jaminan pinjaman daripada institusi kewangan, baik bank mahupun bukan bank.

Penggiat ekonomi kreatif perlu memenuhi syarat terpakai, salah satunya adalah memiliki sijil IP.

“Jika kandungan Youtube tidak mempunyai sijil IP, maka berdasarkan skim ini, ia akan menjadi masalah, kerana keperluan utama mesti disahkan oleh institusi penjamin atau institusi kewangan. Jadi pertama sekali, mendapatkan sijil harta intelek adalah perkara yang paling penting. ,” katanya. – Vocket

 

Join our Telegram Channel
Telegram