GST mungkin dilaksanakan semula – Muhyiddin



PUTRAJAYA, 11 Mac - Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini berjanji menimbang untuk mengembalikan semula Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan berjanji untuk mengkaji semua sistem cukai sebagai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengekang kos sara hidup.

Tindakan beliau susulan daripada kritikan terhadap Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang diperkenalkan semula di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (PH) di mana ianya langsung tidak menurunkan harga barangan keperluan.

"Kami akan melihat segala-galanya," katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat Kabinet pertama pentadbiran barunya.

"GST, SST, kita akan melihatnya."


Loading...

Selepas mempengerusikan mesyuarat kabinetnya, Muhyiddin bersumpah untuk membelanjakan semua sumber yang ada untuk memulihkan ekonomi Malaysia yang terkesan dari penularan wabak penyakit koronavirus (Covid-19).

Ini termasuk pembentukan Majlis Tindakan Ekonomi yang ditugaskan untuk mengkaji dan mengesyorkan penyelesaian jangka pendek. Muhyiddin berkata majlis itu, yang terdiri daripada pegawai kanan dan teknokrat kanan, akan bersidang secara mingguan dan memberi nasihat dan cadangan kepada Kabinet.

"Saya memberitahu anggota kabinet tentang komitmen kami kepada rakyat, (menjadi) kerajaan yang tahu apa yang rakyat inginkan dan perlukan dengan kadar segera," katanya.

"Sehingga masalah apa saja yang dihadapi rakyat dan negara, kami akan mencari penyelesaian secepat mungkin.


Loading...

"Saya katakan ini kerana semua anggota Kabinet tahu bahawa keadaan negara kini tidak baik, terutamanya apabila ekonomi dan harga yang membebankan (barangan asas)."

Sebelum ini, parti Muhyiddin sendiri, Bersatu, menjadi ahli kerajaan Pakatan Harapan yang membatalkan GST dan memperkenalkan semula SST, di mana ahli ekonomi telah mengatakan ketidakcekapan akan sistem itu.

PH memenangi pilihan raya umum Mei 2018 secara mengejut di atas kemarahan masyarakat terhadap peningkatan kos hidup dengan meletakkan kesalahan terhadap cukai pengguna yang diperkenalkan.

Bagaimanapun, pemimpin PH tetap mempertahankan SST walaupun menghadapi keluhan bahwa cukai itu gagal menurunkan harga barang. – Malaymail

Join our Telegram Channel
Telegram