Raja Thailand paling kaya di dunia, mengatasi Sultan Brunei, Raja Arab Saudi



RAJA Thailand, Maha Vajiralongkorn dilaporkan sebagai raja paling kaya di dunia mengatasi Sultan Brunei, Raja Arab Saudi dan keluarga diraja Britain.

Raja yang berusia 68 tahun itu dikatakan bukan sahaja mempunyai kekayaan luar biasa, bahkan Vajiralongkorn juga sangat masyhur dengan gaya hidupnya yang sentiasa mencetus kegelisahan rakyat.

Portal tempatan melaporkan, Vajiralongkorn telah berkahwin sebanyak empat kali namun juga turut mempunyai seorang gundik serta didakwa gemar menghabiskan masa di Jerman berbanding
berada di tanah air.

Menurut penganalisis, kekayaan Vajiralongkorn dianggarkan bernilai AS$30 bilion (RM128 bilion) hingga AS$60 bilion (RM257 bilion) merangkumi pemilikan hartanah dan pelaburan di
syarikat utama dunia.

Sementara itu, pada 2017, kerajaan Thailand meluluskan satu undang-undang baharu yang memberi Vajiralongkorn penguasaan penuh terhadap aset diraja bagi membolehkan pemilikan harta yang sebelum ini diletakkan di bawah CPB dipindahkan kepada raja berkenaan.


Undang-undang itu dianggap langkah awal Vajiralongkorn untuk meluaskan kuasanya dan mewarisi peninggalan harta susulan kematian bapanya, Raja Bhumibol Adulyadej pada 2016.

Ekoran kekayaan baginda menyebabkan rakyat Thailand mempersoalkan sumber kekayaan baginda.

Kemarahan itu juga menyebabkan rakyat mengadakan demostrasi menuntut penjelasan bagaimana pewaris monarki itu mengumpul kekayaan sebanyak itu.

Selain itu, rakyat juga mahukan berlaku perubahan dalam sistem monarki di Thailand termasuk berhubung pembiayaan kehidupan mewah yang disifatkan luar biasa.

Bagaimanapun menurut laporan Reuters, berikut lima fakta kekayaan Maha Vajiralongkorn;


1. Harta

Sebahagian besar kekayaan Maha Vajiralongkorn dipegang oleh Crown Property Bureau, yang memiliki hak atas tanah 6,560 hektar di Thailand, dengan 40,000 pajakan nasional, termasuk 17,000 di ibu kota.

Vajiralongkorn pada tahun 2017 meletakkan Biro Harta Mahkota di bawah kawalannya dan kemudian mengumumkan penghapusan status bebas cukai.

Di Bangkok sahaja, Crown Property Bureau memiliki 1,328 hektar tanah, sebahagian daripadanya adalah harta tanah utama di tengah-tengah kawasan perniagaan.

Pemilikan hartanahnya di ibu kota Thailand dianggarkan bernilai AS $ 33 bilion (RM136 bilion), menurut biografi 2011 ayah Vajiralongkorn, yang berjudul “Raja Bhumibol, A Life’s Work”.

Setiausaha peribadi raja, Panglima Udara Marsekal Satitpong Sukvimol, dilantik sebagai ketua Biro Harta Mahkota pada tahun 2017, jawatan yang sebelumnya dipegang oleh menteri
kewangan.


2. Perjanjian pembangunan baru

Sejak raja menguasai Biro Harta Mahkota, sekitar US $ 4.7 bilion (RM19 bilion) pengembangan baru telah diumumkan di tanah yang dimilikinya, menurut pengumuman perusahaan.

Pemaju hartanah telah meningkatkan pelaburan dalam harta tanah Crown Property dalam beberapa tahun terakhir dengan yang terbaru pada bulan April, ketika pengendali pusat beli-belah Central Pattana Pcl dan pengusaha hotel Dusit Thani mengumumkan projek kediaman, runcit dan pejabat bernilai AS $ 1.2 bilion (RM4.9 bilion).
 
Dusit Central Park dengan pajakan 67 tahun seluas 3.68 hektar. Ia dijangka siap pada tahun 2024.

Pada tahun 2018, TCC Group dan Fraser Property Ltd, keduanya dikendalikan oleh jutawan Charoen Sirivadhanabhakdi, mengumumkan One Bangkok bernilai AS $ 3.5 bilion (14.4 bilion).

Projek penggunaan campuran, seluas 16.7 hektar dengan pajakan untuk tahun 2083, diharapkan dapat menyelesaikan fasa pertamanya pada tahun 2022, menurut Fraser Property.


3. Saham syarikat

Dalam satu pernyataan tahun lalu, Mahkota Property Bureau mengumumkan aset yang sebelumnya disenaraikan di Crown Property akan dipegang atas nama Raja, meletakkan saham bernilai AS $ 9 bilion (RM37 bilion) di syarikat Siam Cement Group dan Siam Commercial Bank antara aset peribadinya.

Vajiralongkorn memiliki 23 peratus saham di Siam Commercial Bank, pemberi pinjaman kedua terbesar di Thailand dan 33.3 peratus di konglomerat industri terbesar di negara itu, Kumpulan Siam Cement.

Kedua-dua syarikat ini diasaskan oleh perintah kerajaan pada tahun 1900-an.


4. Emas dan permata

Di antara permata mahkota Thailand ialah Diamond Jubilee Emas 545.67 karat, berlian paling besar di dunia. Nilainya dianggarkan hingga US $ 12 juta (RM49 juta) oleh The Diamond Authority, sebuah laman web perhiasan.

Berlian itu diberikan kepada mendiang ayah Vajiralongkorn, Raja Bhumibol Adulyadej, pada tahun 1996 untuk menandakan tahun ke-50 pemerintahannya, menurut Pusat Maklumat Permata dan Perhiasan, sebuah badan industri di Thailand.
 
Pada hari pertabalan, Raja juga akan disajikan dengan lima permata kerajaan, termasuk Mahkota
Kemenangan Emas 7,3 kg emas, bertatahkan permata dan ditutup dengan berlian besar dari Kolkata, India.

Lambang tak ternilai lain juga dihiasi dengan berlian dan enamel berlapis emas, masing-masing dipenuhi dengan sejarah dan kepentingan budaya.


5. Pusat membeli-belah

Walaupun 17,000 sewa Biro Harta Mahkota di Bangkok merangkumi semua perkara dari agensi kerajaan hingga rumah kedai, beberapa pegangan yang paling ketara adalah tanah di mana beberapa pusat membeli-belah terkenal dibina.

Pusat membeli-belah Siam Paragon, Siam Discovery dan Siam Center, semuanya terletak di kawasan Crown Property, menarik sekitar 200,000 pembeli setiap hari tahun lalu.

Crown tidak mengusahakan pusat membeli-belah itu tetapi mengumpulkan sejumlah sewa yang tidak diketahui dari pengendali mereka, Siam Piwat, yang juga membuka pusat membeli-belah mewah, $ IconSiam bernilai $ 1.7 bilion (RM6.8 bilion) (tahun lalu) di tanah sendiri.

Dengan begitu banyak aset, Raja Thailand Maha Vajiralongkorn memiliki kekayaan sekitar US $ 30 bilion (RM123 bilion), yang menjadikannya raja terkaya di dunia melebihi Sultan Brunei Hassanal Bolkiah yang memiliki kekayaan US $ 20 bilion (RM82 bilion). – Sinarplus

 

Join our Telegram Channel
Telegram