Menteri Luar Mesir, Malaysia bincang persiapan pertemuan di Kuala Lumpur



CAIRO - 15 Julai 2021: Menteri Luar Negeri Mesir Sameh Shoukry dan rakan sejawatannya dari Malaysia, Hishammuddin Hussein, membincangkan persiapan untuk pertemuan bersama yang dijadualkan diadakan di Kuala Lumpur pada hari Rabu nanti.

Ini termasuk pertemuan pertama untuk perundingan politik antara pegawai kanan kementerian luar negeri kedua negara yang akan diadakan di Kaherah, demikian pernyataan Kementerian Luar Negeri Mesir.


Dalam satu panggilan telefon, Sameh dan Hishammuddin membincangkan menjalin hubungan dua hala antara Mesir dan Malaysia di dalam semua bidang.

Mereka juga menekankan perlunya ada kesefahaman mengenai isu-isu yang menjadi perhatian serantau dan antarabangsa.

Pertukaran perdagangan antara Mesir dan Malaysia berjumlah sekitar $503 juta pada tahun 2020, kata Menteri Perindustrian Nevine Gamea bulan ini.

Sebelum ini, Presiden Mesir Abdel-Fattah al-Sisi menerima kunjungan Hishammuddin di Kaherah bulan lalu, di mana mereka menyambut baik usaha untuk meningkatkan kerjasama antara kedua negara.


Al-Sisi dan Hishammuddin dalam pertemuan itu bertukar-tukar pandangan mengenai isu-isu serantau dan antarabangsa yang menjadi perhatian bersama, terutama usaha melawan terorisme.

Menteri Malaysia memuji usaha yang dilakukan oleh negara Mesir untuk menghadapi ekstremisme dan keganasan di dalam dan di luar negara. – egypttoday.com / cinca.news

 

Join our Telegram Channel
Telegram