Imej Dr M, Anwar, Hadi semakin merosot



PUTRAJAYA: Imej pimpinan utama pembangkang seperti Dr Mahathir Mohamad, Anwar Ibrahim dan Abdul Hadi Awang jelas semakin merosot susulan kekalahan dalam beberapa siri pilihan raya negeri (PRN) termasuk terakhir di Johor, menurut seorang pemimpin Umno.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Puad Zarkashi berkata, paling ketara adalah Mahathir yang dilihat seperti “menangkap muat” calon partinya untuk bertanding dalam PRN Johor.

“PRN menunjukkan pengaruh Mahathir paling nyata berada peringkat minimum. Paling ‘significant’ tak ada jentera. Mereka bergantung kepada upah orang untuk naikkan bendera.


“Paling teruk calon-calon tangkap muat. Tak kenal datang dari mana, yang tak ada sumbangan dalam masyarakat,” katanya kepada FMT.

Pada PRN Johor Sabtu lalu, Barisan Nasional (BN) memperoleh 40 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk meraih kemenangan melebihi majoriti 2/3, berbanding Perikatan Nasional (PN) tiga, Pakatan Harapan (PH) 12 dan MUDA satu kerusi.

Dalam pada itu, Puad berkata, PKR juga dilihat semakin merosot walaupun meletakkan calon dikenali seperti Maszlee Malik.

Katanya, walaupun Maszlee bertanding atas status bekas Menteri Pendidikan dan Ahli Parlimen Simpang Renggam, beliau juga tidak dapat memenangi kerusi di DUN Layang-Layang.


“Maksudnya rakyat tetap tolak di medan dia sendiri. Saya nampak sokongan Mahathir, Anwar cukup ‘significant’. Sebab kedua-dua parti ini bergantung pada imej individu, iaitu Mahathir dan Anwar,” katanya.

Puad juga melihat sokongan terhadap Hadi semakin merosot.

“Ini kerana PAS sendiri gagal di tiga negeri, iaitu di Sarawak, Melaka dan Johor. Pada saya itu juga petanda berlaku kemerosotan kepada imej Hadi,” katanya. – FMT

 

Join our Telegram Channel
Telegram