Syed Saddiq minta kerajaan halalkan ganja untuk perubatan



PETALING JAYA: Kerajaan perlu ada keberanian moral untuk membincangkan secara terbuka kebaikan dan keburukan dalam meluluskan penggunaan ganja di Malaysia terutama untuk tujuan perubatan.

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman ketika membahaskan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) di Parlimen hari ini, mengatakan langkah-langkah ini mesti diambil agar Malaysia tidak ketinggalan dalam industri ini, yang menurutnya bernilai lebih dari RM400 bilion dalam empat tahun akan datang.

“Saya harap pemerintah dapat mengemukakan kertas kerja yang telus, tulus, yang didorong oleh data dan sains mengenai kebaikan dan keburukan untuk membenarkan industri ganja dan perubatan ganja.


“Saya mengatakan ini kerana terdapat lebih dari 40 negara hari ini di mana kelulusan ganja untuk perubatan telah diberikan. Pasaran semasa bernilai sekitar RM60 bilion dan dijangka, dalam jangka masa empat tahun, akan melebihi RM400 bilion.

“Kami tidak mahu Malaysia tertinggal lagi,” katanya , sambil menambahkan bagaimana Thailand adalah negara paling baru yang membenarkan ganja perubatan.

Ketua Perikatan Bersatu Demokratik Malaysia (Muda) itu berkata, negara lain yang telah mempelopori usaha menghalalkan ganja terutama untuk tujuan perubatan adalah Amerika Syarikat, Australia, Argentina, Kanada dan Denmark.

Syed Saddiq mendedahkan bagaimana Kabinet Pakatan Harapan, di mana beliau adalah sebahagian daripadanya, telah membincangkan mengenai kesan meluluskan ganja perubatan dan rami, berdasarkan penyelidikan yang disokong oleh data dan sains.

Katanya, kerajaan tidak boleh menafikan topik ini 0semata-mata kerana sensitiviti masyarakat, sebaliknya perlu membuat keputusan berdasarkan data dan sains.


“Kita tidak boleh hanya kerana sensitif, membiarkan topik ini diketepikan, sementara kajian berdasarkan data dan sains telah membuktikan dengan jelas bahawa, sebagai contoh, kesan industri alkohol dan tembakau jauh lebih merosakkan daripada ini,” katanya.

Katanya, perlu ada keberanian moral untuk membincangkan perkara ini dengan fakta dan angka.

Beliau berharap kerajaan dapat membincangkan perkara itu termasuk dan meneliti data dan sains diikuti dengan membentuk jawatankuasa khas yang terdiri daripada industri dam agensi seperti Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Kesihatan untuk memastikan kawalan peraturannyas jelas. – Utusan

 

Join our Telegram Channel
Telegram