Zaid: Kami dah lakukan terbaik tapi keputusan mahkamah 'sukar dipercayai'



KENYATAAN MEDIA DATUK ZAID IBRAHIM

Mengapa Firma Guaman Saya Ingin Menarik Diri Daripada Proses Rayuan Najib-SRC

19 August 2022 - Jumaat

Saya ingin membuat kenyataan akhbar ini kerana terdapat banyak pertanyaan daripada media kepada saya tentang mengapa firma guaman saya, Zaid Ibrahim Suflan TH Liew & Partners (ZIST) diberhentikan oleh Dato' Sri Najib Razak sebagai peguam cara yang direkodkan untuk perkhidmatannya yang berterusan dalam rayuan SRC International di hadapan Mahkamah Persekutuan.

Pagi ini, peguam utama, Hisyam Teh Poh Teik, memaklumkan kepada Mahkamah Persekutuan bahawa firma guaman saya telah digugurkan.

Saya mengesahkan bahawa keputusan ini dibuat oleh Dato’ Sri Najib dengan sokongan penuh dan dengan persetujuan saya.

Seperti yang saya faham, keputusan Dato’ Sri Najib adalah didorong oleh kepercayaan beliau bahawa peguamnya tidak boleh lagi menjalankan sebarang tujuan yang berguna untuknya lagi dalam perbicaraan yang sedang berjalan berkaitan rayuan di Mahkamah Persekutuan.


Dato' Sri Najib percaya dengan andaian lazim hakim berkenaan penyusunan semula pasukan guamannya menjelang akhir bulan lepas adalah sebahagian daripada muslihat taktikal dan muslihat untuk menyekat dan menghalang prosiding bagi mengelak atau menangguhkan penghakiman akhir dan hukuman yang akan dijatuhkan ke atasnya atau atas sebab politik.

Sebagai ahli politik sendiri, saya boleh mengesahkan bahawa andaian yang malang ini adalah sangat jauh daripada kebenaran.

Sebagai seorang peguam, dan yang diminta untuk membantu Dato' Sri Najib dalam perkara ini, saya telah melihat bahan-bahan dan dokumen untuk menyatakan secara mutlak bahawa bukti baru yang ingin diakui oleh beliau akan mempunyai impak nuklear terhadap Hakim Nazlan.

Konflik kepentingan dan berat sebelah Nazlan Ghazali dalam menjadi Hakim Bicara dan menjatuhkan Penghakiman dan hukuman ke atas Dato' Sri Najib.

Saya kesal kerana di sebalik usaha terbaik peguam utama, Hisyam Teh Poh Teik, dan peguam dalam pasukan saya kedua-duanya dari Kuala Lumpur dan Singapura, kami tidak dapat menghapuskan salah tanggapan yang menyedihkan ini.

Hakikat bahawa Dato’ Sri Najib mungkin baru sahaja mencari keadilan nampaknya telah diabaikan secara tidak adil.


Keputusan untuk saya dan Firma saya menerima tugas ini bersandarkan pada pandangan kami bahawa kes Dato’ Sri Najib memerlukan pendekatan baharu dan perspektif baharu. Ia juga memerlukan beliau untuk meninggalkan perkara yang tidak perlu dan serangan peribadi terhadap Hakim Nazlan yang telah mempengerusikan perbicaraan.

Sebaliknya, kami berhasrat untuk menumpukan perhatian sepenuhnya kepada isu undang-undang dan fakta yang mengelilingi kes itu, menumpukan terutamanya kepada isu berat sebelah dan konflik kepentingan.

Kami percaya daripada analisis objektif fakta kes bahawa bukti banyak memihak kepada Dato’ Sri Najib.

Untuk memastikan bahawa permohonan untuk mengemukakan bukti baru dikemukakan dengan betul dan kukuh di hadapan Mahkamah, saya berunding dengan rakan dan rakan sekerja saya di Singapura, Niru Pillai dari Niru & Co LLC. 

Saya tahu bahawa Niru boleh membawa nilai tambah dan akan menjadi arkitek yang sangat baik untuk membawa perspektif yang sama sekali berbeza kepada mana-mana kes yang sukar. 

Niru mengumpulkan pasukan dalam Firmanya untuk membantu ZIST. Beliau juga kemudiannya menghubungi untuk mendapatkan nasihat bebas daripada peguam terkemuka dalam undang-undang jenayah dan dalam situasi semasa yang menghadapi permohonan untuk mengemukakan bukti baharu dan rayuan.

Memandangkan rangkaian perhubungan profesional Niru yang luas di India dengan ahli terkemuka dalam profesion undang-undang India, Niru mencari 2 Peguambela Kanan terkemuka yang sangat mantap, Sidharth Luthra dan Kavin Gulati.


Niru secara rasmi memberi taklimat kepada mereka dan Pasukan Undang-undang India telah disatukan dengan Rony John dan Avi Tandon membantu.

Pada pandangan saya, ini adalah pasukan yang hebat dan saya boleh mengesahkan bahawa Dato’ Sri Najib amat berpuas hati dengan kerjanya.

Kami percaya bahawa permohonan itu berasas dan sangat menarik. Malangnya, Mahkamah dalam kebijaksanaannya tidak fikir begitu. Permohonan itu tidak dibenarkan.

Malah permintaan Dato’ Sri Najib untuk penangguhan singkat bagi membolehkan pasukan undang-undang kami membangkitkan kes itu dengan betul, dan meminta peguam untuk menyediakan hujah dan hujah beliau dengan secukupnya untuk apa yang jelas merupakan kes yang sangat kompleks dan berprofil tinggi, telah ditolak mentah-mentah.

Dalam tempoh empat minggu yang singkat sejak kami terlibat, kami telah meneliti dengan teliti rekod rayuan yang berkaitan, menyemak afidavit yang banyak, menjalankan penyelidikan yang mendalam tentang undang-undang, menyediakan afidavit jawapan akhir dan memfailkan penghujahan bertulis yang meluas.

Ini adalah satu tugas yang monumental dan besar dengan sendirinya, memandangkan tempoh singkat kami perlu bersedia kerana Mahkamah enggan menangguhkan permohonan, apatah lagi rayuan.

Kami juga telah menyediakan usul baharu untuk mendapatkan Kajian semula terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak permohonan Dato’ Sri Najib untuk mengemukakan bukti baharu. Ini belum difailkan.


Kami lebih daripada berpuas hati bahawa kami telah melakukan yang terbaik untuk Dato’ Sri Najib.

Adalah di luar kepercayaan bahawa Mahkamah tertinggi di negara ini akan menafikan hak Dato’ Sri Najib untuk mengemukakan bahan yang relevan dan bukti yang diperlukan untuk memastikan kebenaran ditegakkan dan keadilan ditegakkan. Permohonan itu adalah untuk menunjukkan betapa ketaranya konflik kepentingan di pihak Hakim Nazlan.

Pada pandangan saya, Hakim (Nazlan) jelas berat sebelah. Dia tidak boleh menjadi Hakim Bicara dalam perkara kes SRC.

Jelaslah kepada kita bahawa halangan yang dialami oleh Dato’ Sri Najib adalah ketidakadilan yang besar yang timbul daripada kesilapan undang-undang yang nyata dan sudah tentu menjejaskan semua usaha untuk mengejar hak perlembagaan yang beliau berhak.

Kami mengiktiraf dan menerima bahawa Dato’ Sri Najib berada pada titik kritikal dalam garis masa undang-undang kes SRC beliau, dan dengan kebebasan beliau dipertaruhkan, kami menerima dengan baik keputusan beliau untuk melepaskan kami.

Kami memahami dengan baik bahawa dia mesti melakukan yang terbaik untuk dirinya sendiri.

Saya tetap dengan kenyataan saya sebelum ini bahawa Firma saya tidak akan sekali-kali meninggalkan Dato’ Sri Najib sebagai pelanggan kami, atau mana-mana pelanggan lain. Itu bukan budaya mahupun tradisi kita.


Walau bagaimanapun, keperluan keadaan dan situasi luar biasa semasa mendorong kami untuk mengambil berat tentang keperluan pelanggan. Keperluan pelanggan adalah yang paling utama.

Saya doakan yang terbaik buat Dato’ Sri Najib. Saya akan sentiasa berada di sana untuk membantunya dalam apa jua keadaan, sebagai peguam dan kawan.

Saya telah belajar banyak perkara sejak beberapa minggu lepas. Sebagai contoh, saya tidak tahu bahawa peguam dalam kes jenayah mesti mendapat kebenaran daripada mahkamah untuk melepaskan diri mereka, yang saya percaya adalah ia undang-undang baharu yang mengejutkan.

Saya juga tidak setuju bahawa ketidakfleksibelan dan ketegaran adalah ramuan penting keadilan. Saya sentiasa fikir bahan utama keadilan ialah keadilan, kewajaran dan belas kasihan dan ini lebih diutamakan daripada kecekapan pentadbiran.

Secara peribadi, saya mengetahui siapa kawan sebenar saya. Hakim bersara Mahadev Shanker mempunyai kedudukan yang sangat tinggi di kalangan mereka, dan saya berterima kasih kepadanya atas kata-kata baiknya kepada saya sejak kebelakangan ini.

Walau bagaimanapun, bukan mereka yang mencemarkan watak saya kerana kerja saya kadang-kadang terlibat dalam mengambil kes yang tidak popular.

Namun begitu, saya akan sentiasa bertekad untuk tidak goyah dari kepercayaan teras saya. Saya akan sentiasa berjuang untuk keadilan, sama ada untuk manusia biasa atau untuk Raja.

Dengan berbuat demikian, saya juga ingin memastikan bahawa keadilan bukan sahaja dilakukan tetapi juga dilihat akan dilaksanakan.

Tiada siapa yang boleh menghalang saya daripada mengejar apa yang saya yakini benar-benar dalam hati dan fikiran saya. Undang-undang telah menjadi minat saya dan membantu orang lain adalah keutamaan saya.

Saya berhasrat untuk kekal bertenang dan jalan terus.



Join our Telegram Channel
Telegram