DEDAH: STF sahkan ada campur tangan pelantikan hakim zaman PH



KUALA LUMPUR – Pasukan Petugas Khas (STF) Siasatan Ke Atas Dakwaan-Dakwaan Dalam Buku Bertajuk ‘My Story: Justice In The Wilderness’ tulisan Tan Seri Tommy Thomas mendapati wujud campur tangan pelantikan hakim ketika pemerintahan Pakatan Harapan (PH).

Dalam laporan lebih 800 muka surat itu, STF mendapati apa yang dinyatakan Tommy dalam bukunya adalah benar dah telah disahkan oleh Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC).

“Intipati nama-nama orang yang dilantik ke jawatan kehakiman tertinggi pada Julai 2018 iaitu Tan Sri Richard Malanjum sebagai Ketua Hakim negara, Tan Sri Ahmad Maarop sebagai Presiden kepada Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zaharah Ibrahim sebagai Ketua Hakim Malaya dan Datuk David Wong Dak Wah sebagai Ketua Hakim Sabah dan Sarawak adalah tepat nama yang dipersetujui secara tertutup antara Perdana Menteri dan Tommy Thomas seperti yang dinyatakan di muka surat 338 buku itu.


“Nama-nama ini berbeza daripada nama-nama yang dipilih oleh JAC pada mesyuaratnya yang diadakan pada 24 Mei 2018 dan disampaikan kepada perdana menteri oleh ketua hakim negara pada 13 Jun 2018

“Mereka adalah Tan Sri Datuk Seri Azahar Mohammed sebagai Ketua Hakim Negara, Rohana Yusuf sebagai Presiden Mahkamah Rayuan, Datuk Abdul Rahman Sebli sebagai Ketua Hakim Sabah dan Sarawak. Pada masa itu Tan Sri Ahmad Maarop sudah pun Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya,” kata laporan itu.

Laporan itu menyebut Tommy telah membuat enam pendedahan berkaitan kehakiman negara:

1. “Ketua Hakim Raus (Tan Sri Md Raus Sharif) dilihat dalam kalangan Majlis Peguam sebagai seorang yang setia kepada Perdana Menteri Najib Razak. Sememangnya, tidak ada antara kita yang dapat mengingati peristiwa Mahkamah Persekutuan di mana Ketua Hakim Negara Raus adalah ahli panel telah membuat keputusan menentang UMNO atau Najib”. (muka surat 336)

2. “Oleh itu, apabila saya (Tommy) memegang jawatan pada 6hb Jun 2018, tempoh berterusan dua pegawai kehakiman tertinggi di negara ini memerlukan perhatian saya segera. Saya menulis penentangan kepada perdana menteri menasihatkan beliau bahawa memandangkan kedua-dua hakim telah mengemukakan peletakan jawatan mereka secara bertulis, kerajaan tidak terikat untuk menerima tarikh terakhir mereka pada 31 Julai yang dipilih oleh mereka secara unilateral untuk kemudahan mereka sendiri. Saya seterusnya menasihatkan supaya kerajaan menerima peletakan jawatan mereka berkuat kuasa serta-merta, daripada menunggu 31 Julai. Perdana menteri bersetuju. Peletakan jawatan itu kemudiannya dibawa ke awal Julai 2018. (muka surat 337).


3. “Saya sangat terkejut semasa perbincangan saya dengan perdana menteri mengenai pengganti Ketua Hakim Negara Raus, apabila beliau menyebut Tan Sri Richard Malanjum. kami juga bersetuju dengan tiga lagi pelantikan yang disebabkan oleh persaraan Raus dan Zulkefli. Tan Sri Dato Sri Ahmad Maarop dinaikkan pangkat daripada Ketua Hakim Malaya kepada Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Zaharah Ibrahim menjadi Ketua Hakim Malaya dan Tan Sri David Wong Dak Wah Ketua Hakim Sarawak.” (Muka surat 338).

4. “Perdana Menteri dan saya berbincang untuk mengisi empat pegawai itu kerana semua penyandang akan bersara dalam tempoh setahun antara satu sama lain”. (Muka surat 342).

5. “Saya bersetuju bahawa hanya seorang calon yang memberi kepuasan hati, iaitu Hakim Tan Sri Tengku Mainun Tuan Mat. Saya berkongsi dengan Perdana Menteri pengalaman saya ketika hadir di hadapan beliau sebagai pesuruhjaya kehakiman dan hakim mahkamah tinggi, dan seterusnya, di mahkamah rayuan dan mahkamah persekutuan. Hakim Rohana Yusuf adalah calon yang menonjol untuk Presiden Mahkamah Rayuan. Hakim Dato’ Abang Iskandar Abang Hashim pada dasarnya adalah satu-satunya pencabar jawatan Ketua Hakim Sabah dan Sarawak. Hakim Tan Sri Datuk Seri Azahar Mohamad dipilih sebagai Hakim Besar Malaya. Tun gembira kerana dua pelantikan paling kanan adalah wanita, sambil berseloroh mengatakan Pas tidak akan membantah.” (Muka 342).

6. “Saya telah membuat panggilan hormat kepada Ketua Hakim Negara Tengku Maimun tidak lama kemudian. Dia menyambut saya dengan mesra di dalam biliknya yang luas di Istana Kehakiman. Saya menunjukkan nama pilihan perdana menteri untuk tiga nama lain. Dia gembira dengan setiap daripada mereka mengatakan bahawa dia boleh bekerja dengan mereka, dan bahawa mereka boleh bekerja bersama-sama sebagai pasukan yang berkesan.” (Muka surat 342).

STF dalam laporannya menyebut, Tommy tidak mahu memberi kerjasama dalam siasatan terhadap pembongkaran yang dilakukan dalam bukunya.


Justeru bagi menilai dakwaan tersebut, STF telah meminta kerjasama daripada JAC.

“Tommy tidak mahu terlibat dengan STF. STF tidak dapat mendapatkan pengesahan daripadanya tentang ketepatan apa yang didakwanya dalam petikan di atas.

“Justeru, untuk menilai apa yang telah ditulis oleh Tommy, STF meminta bantuan Setiausaha JAC dan Bahagian Kabinet, Perlembangaan dan Perhubungan Antara Kerajaan, iaitu agensi yang mengemukakan nama calon yang dipilih. bagi pelantikan kanan kehakiman untuk diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja,” katanya.

STF diketuai Penasihat Undang-Undang Negeri Sarawak dan bekas Peguam Besar Negeri Sarawak, Datuk Seri Fong Joo Chung serta turut disertai lima yang lain.

Mereka adalah bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Datuk Hashim Paijan dan bekas Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat, Datuk Dr. Junaidah Kamaruddin.

Tiga ahli lain termasuk bekas hakim dan Peguam Kanan Persekutuan, Jabatan Peguam Negara, Datuk Jagjit Singh; peguam, Datuk Shaharudin Ali dan peguam, K. Balaguru. – MG



Join our Telegram Channel
Telegram