BN mungkin boleh menang PRU 2018 tanpa Najib, kata Saravanan



TAPAH: Barisan Nasional (BN) mungkin akan kekal berkuasa pada 2018 jika Najib Razak tidak bertanding pada pilihan raya ketika itu, menurut Timbalan Presiden MIC M Saravanan.

Beliau berkata, masalah berkaitan imej Najib menjadi faktor penyumbang kepada peralihan sokongan pengundi India terhadap BN.

“Jika beliau mengumumkan tidak bertanding, saya rasa mungkin BN akan mengekalkan kuasa. Tetapi kedudukan Najib, 1MDB, cukai barangan dan perkhidmatan dan banyak isu lain dimainkan oleh pembangkang, jadi orang India beralih,” kata Saravanan kepada FMT.


Menurutnya, ia diburukkan lagi dengan Pakatan Harapan (PH) yang membuat banyak “janji kosong” seperti menyelesaikan isu kad pengenalan merah dalam kalangan kaum India Malaysia, yang gagal mereka lakukan semasa tempoh 22 bulan gabungan itu dalam kerajaan.

“Dan kini mereka berkata 22 bulan itu tidak cukup, ia bukan Dr Mahathir Mohamad atau orang lain yang berkata demikian,” kata Saravanan.

Pemimpin PH berkata terdapat banyak “sampah” yang perlu dibersihkan – tetapi sampah itu dicipta oleh Mahathir, kata Saravanan.

“Perdana menteri yang sama yang berada di sana selama 22 tahun dan mereka membawanya kembali semula, dia sepatutnya membersihkan (sampah) dalam masa sehari. Jadi kaum India rasa tertipu selepas itu,” katanya.


Saravanan berkata sokongan kaum India telah kembali memihak kepada BN semasa pilihan raya negeri (PRN) Melaka dan Johor.

“Mereka merasakan, saya fikir, “adalah lebih baik bersama syaitan yang dikenali daripada bersama malaikat yang tidak dikenali”. Sebab itu mereka menyokong kami di Melaka dan Johor,” katanya.

Pilihan raya umum pada 19 Nov akan menyaksikan pembangkang menghadapi nasib yang sama, dengan lebih banyak sokongan berbalik kepada BN, katanya. – FMT



Join our Telegram Channel
Telegram