Kalau tak dicalonkan, pilihan banyak, PAS, Bersatu pun parti kerajaan – Annuar Musa



Spekulasi bertiup kencang bahawa beberapa penyandang kerusi parlimen Umno yang tidak sehaluan dengan presiden parti Ahmad Zahid Hamidi akan dilucutkan daripada menjadi calon pada pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, penyandang kerusi Ketereh Annuar Musa memutuskan untuk bertenang dan tidak marah-marah atau mengamuk jika digugurkan kerana terdapat banyak pilihan untuk ahli politik sekarang - termasuk "parti kerajaan lain".

Ini berbeza dengan penyandang kerusi Arau, Shahidan Kassim, yang mengumumkan bahawa semua pusat operasi BN di kawasan itu akan ditutup selepas khabar angin bahawa dia akan digugurkan timbul.

Bercakap pada sidang media hari ini, Annuar mengakui tersebarnya khabar angin bahawa dia mungkin tidak akan dipilih untuk bertanding bagi penggal ketiga di Ketereh.


Dia berkata, kerusi itu difahamkan telah diberikan kepada Ketua Puteri Umno bahagian Ketereh Marzuani Ardila Ariffin tetapi tidak pasti sama ada dia menerimanya atau tidak.

Annuar berkata bahawa dia tidak perlu membuat sebarang spekulasi mengenai pemilihan calon pilihan raya BN dan proses itu harus diserahkan kepada pucuk pemimpin parti dan gabungan itu.

"Soal calon macam saya kata bukan benda yang harus kita minta-minta, lobi-lobi. Kalau kita difikirkan oleh pucuk pimpinan atas apa juga asas pertimbangan maka itu kita hanya alat untuk parti memberi watikah dengan logo parti kita masuk.

"Kalau parti tidak pilih itu bukanlah pengakhiran segalanya. Tetapi itu juga tidak menyekat kita nak bertanding kita boleh juga bertanding, beli borang, bayar deposit… semua orang boleh bertanding.


"Dari sudut kita sebagai ahli parti, bagi saya pendirian saya tidak akan lobi, tidak akan minta, tidak akan merayu. Kita serah bulat-bulat kepada parti dan saya difahamkan malam ini ada surat jemputan majlis pengumuman jadi saya fikir ahli-ahli parti terima sajalah apa yang parti putuskan," katanya pada sidang media di Kota Bharu, hari ini.

Annuar juga menasihatkan mereka yang tidak terpilih supaya tidak menggelabah seolah-olah menjadi calon adalah segala-galanya.

“Yang penting berkhidmat kepada rakyat, kita jujur, jalankan tugas sampai habis. Yang penting hati nurani kita adalah jelas,” katanya.

Diasak lebih lanjut, Annuar berkata sekiranya dia tidak dipilih, dia tidak boleh mengamuk dan marah dan akan berfikir dengan jiwa yang tenang tanpa terburu-buru.


"Pilihan itu banyak. Sekarang kalau tidak duduk dalam parti kerajaan pun, di luar pun ada parti lain juga parti kerajaan. Ini kerana senario politik nasional sudah berubah.

"PAS pun parti kerajaan, Bersatu pun parti kerajaan. Semua di bawah perdana menteri yang sama. Tepuk dada tanya selera," katanya lagi.

Annuar adalah antara pemimpin Umno yang lantang mahukan parti itu bekerjasama dengan PAS dan Bersatu.

Umno bagaimanapun memutuskan bahawa ia tidak akan bekerjasama dengan Bersatu.


Ketika ditanya sama ada dia ada menerima lamaran daripada parti lain untuk menjadi calon, Annuar berkata beliau masih milik Umno.

"Mana boleh parti lain buat tawaran, saya masih ahli parlimen BN. Jangan masih lagi isteri orang dah ada yang melamar," katanya.

Selain Annuar, pemimpin lain yang disebut-sebut bakal dipecat termasuk Shahidan Kassim (Arau), Noh Omar (Tanjung Karang), Tajuddin Abdul Rahman (Pasir Salak) Dr Adham Baba (Tenggara), Halimah Mohamed Sadique (Kota Tinggi), Zahidi Zainul Abidin (Padang Besar), Mohd Salim Sharif (Jempol) Ismail Abdul Muttalib (Maran) dan Mastura Mohd Yazid (Kuala Kangsar).

Sebahagian besar mereka dalam senarai itu pernah berkhidmat dengan Ismail Sabri Yaacob sebagai menteri atau timbalan menteri. – Mkini





 

Join our Telegram Channel
Telegram