Siapa Najib Razak menurut ChatGPT



Najib Razak ialah seorang ahli politik Malaysia yang berkhidmat sebagai Perdana Menteri Malaysia dari 2009 hingga 2018.

Beliau dilahirkan di Kuala Lumpur pada 1953, dan merupakan anak kepada Perdana Menteri kedua Malaysia, Abdul Razak Hussein.

Najib mendapat pendidikan di United Kingdom dan kemudiannya terlibat dalam politik Malaysia, akhirnya bangkit menjadi tokoh terkemuka dalam parti pemerintah United Malays National Organisation (UMNO).


Pada 2009, Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia, menggantikan Abdullah Ahmad Badawi.

Semasa memegang jawatan, Najib melancarkan beberapa inisiatif utama, termasuk Program Transformasi Ekonomi, yang bertujuan untuk memodenkan ekonomi Malaysia dan meningkatkan daya saingnya.

Beliau juga berusaha untuk memperbaiki hubungan Malaysia dengan negara lain dan mempromosikan negara sebagai pemimpin serantau.

Bagaimanapun, tempoh Najib sebagai Perdana Menteri turut diwarnai dengan beberapa kontroversi termasuk dakwaan rasuah dan salah urus kewangan.

Pada 2015, terbongkar bahawa hampir $700 juta telah dipindahkan ke dalam akaun bank peribadi Najib, mencetuskan kemarahan orang ramai dan menggesa beliau meletak jawatan.


Najib menegaskan bahawa dana itu adalah derma daripada kerajaan Arab Saudi dan beliau tidak mendapat manfaat daripadanya secara peribadi.

Di sebalik kontroversi, Najib kekal memegang jawatan sehingga pilihan raya umum 2018, apabila gabungannya kehilangan kuasa kepada pakatan pembangkang yang diketuai Mahathir Mohamad.

Selepas kalah dalam pilihan raya, Najib meletak jawatan sebagai Perdana Menteri dan kemudiannya didakwa atas pelbagai pertuduhan rasuah dan pengubahan wang haram berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Najib telah menafikan sebarang salah laku dan perbicaraan beliau sedang berjalan. Di sebalik prosiding undang-undang, Najib kekal sebagai tokoh yang berpengaruh dalam politik Malaysia dan terus menjadi penceramah dan pengulas popular dalam isu politik. – cinca.news




ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram