Bahana hisap rokok ketika mengisi petrol



LABUAN, 30 Jan - Seorang individu hampir membuat diri dan rakannya terbakar apabila tiba-tiba berlaku letupan pada motosikal mereka.

Kejadian yang mengejutkan yang dirakam melalui kamera litar tertutup (CCTV) pada pukul 10.40 malam 27 Januari lalu, menunjukkan dia dengan sengaja menyalakan pemetik api ketika rakannya sedang mengisi petrol ke dalam tangki motosikalnya.

Suspek juga dilihat di CCTV cuba memadamkan api (di dalam tangki motosikal) menggunakan tuala dan pemadam api tetapi tidak berhasil, dan kedua-duanya melarikan diri dari tempat kejadian.


Loading...

Keesokan harinya (28 Jan) selepas insiden antara pukul 4.15 dan 5.20 petang, kedua-dua suspek ditangkap di lokasi berasingan di Kg Tg Aru dan Lapangan Terbang Labuan.

"Ia berikutan laporan polis yang diserahkan oleh penyelia stesen minyak pada 28 Januari lalu pada 2.30 petang, dan kakitangan kami dari Jabatan Siasatan Jenayah (CID) telah menahan kedua-duanya pada hari berikutnya," kata ketua polis Labuan Supt. Muhamad Farid Ahmad berkata hari ini.

Beliau berkata suspek pertama dikenalpasti sebagai pelajar tingkatan empat dan yang kedua adalah seorang pekerja mengendali bagasi berusia 18 tahun.


Loading...

Motosikal yang terbakar juga dirampas dari salah seorang daripada mereka untuk siasatan lanjut.

Berdasarkan siasatan awal, suspek pertama menyalakan api begitu dekat dengan tangki motosikal sebanyak tiga kali ketika rakannya sedang mengisi petrol, dan beberapa saat selepas itu tangki motosikal tersebut terus disambar api.

"Kedua-dua suspek melarikan diri dari tempat kejadian meninggalkan motosikal dan kembali mengambil motosikal tidak lama selepas itu," katanya.

Kedua-dua mereka telah ditahan reman selama tujuh hari dari 29 Jan untuk siasatan selanjutnya dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan. – Bernama/Cinca?


Please subscribe



Join our Telegram Channel
Telegram