Rohingya: Long Tiger bukan Islam, beragama Bahai?



Isu etnik Rohingya di negara ini semakin hangat diperkatakan selepas salah seorang dari mereka menuntut hak sama rata di negara kita ini.

Selepas isu ini menjadi trending, seorang lelaki yang sebelum ini sering dilihat membuat ‘Live’ di facebook mengenai isu-isu terkini telah secara tidak sengaja menyebut bahawa beliau bukan dari bangsa Melayu.

Lelaki yang menggunakan nama ‘Long Tiger’ atau nama sebenarnya Abdul Hamim Bin Abd Hamed telah berkata “Saya tak pernah cakap saya melayu”.

Netizen yang sebelum ini menyangka bahawa lelaki berkenaan seorang yang berketurunan mamak telah disangkal setelah video dan beberapa keping gambar mengenai maklumat lelaki berkenaan tersebar di media sosial.


Loading...

Long Tiger yang sebelum ini dilihat saling kecam-mengecam dengan seorang lelaki yang dikenali sebagai ‘Jebat Derhaka’ menjadi terkenal setelah video mereka tersebar di media sosial.

Baru-baru ini, sebuah laman facebook telah berkongsi beberapa dokumen dipercayai milik Long Tiger.

Berdasarkan perkongsian itu, jelas terpapar gambar dan status Long Tiger adalah merupakan seorang ‘Pemastautin Tetap’ di negara ini.

Di dalam dokumen berkenaan juga jelas menulis bahawa Abdul Hamim berketurunan Myammar dan bukan warga negara Malaysia. Maklumat berkenaan dikongsi melalui facebook dan menjadi viral sejak semalam.

Melalui satu video, Long Tiger mendakwa bahawa beliau dilahirkan di Malaysia, mengaku sebagai anak jati Malaysia dan dibesarkan di Malaysia.


Loading...

Namun semua dakwaan Long Tiger tersebut ternyata tidak benar apabila beberapa pihak tampil mendedahkan perkara sebenar.

Netizen kesal dengan sikap Long Tiger yang tidak mengaku keturunan dan bangsa sendiri dan mengambil pendirian untuk menipu netizen.

Namun apa yang lebih merisaukan adalah pada salah satu dokumen yang viral tersebut menunjukkan Long Tiger sebenarnya adalah beragama Bahai.

Jakim telah mengeluarkan fatwa bahawa Bahai adalah bukan dari ajaran Islam. Agama Bahai ini berasal dari agama Syiah yang juga difatwakan sesat. Daripada agama Syiah, diubahkan lagi agama tersebut menjadi agama Bahai.

Sekiranya dokumen itu asli, dan info di dalam dokumen itu juga sahih, netizen dinasihatkan supaya meninggalkan Long Tiger kerana dikhuatiri akan terjebak dengan ajaran yang dianutinya. Baca lebih lanjut apa itu agama Bahai di sini. – KupasMedia/Cinca

ARTIKEL BERKAITAN:



Please subscribe


Loading...





Loading...



Loading...





Join our Telegram Channel
Telegram