Guan Eng lulus projek direct-nego RM170 juta KPKT kepada syarikat Tamrin – Zuraida



KENYATAAN MEDIA YB ZURAIDA:

Semalam, saya mengatakan bahawa saya akan menyiasat tuduhan yang dibuat oleh Ahli Parlimen PH bahawa 2 projek diberikan melalui rundingan langsung oleh KPKT.

Seperti yang dijanjikan, saya telah menyiasat dan sekarang mengumumkan apa yang telah saya temui. Projek yang diberikan adalah projek sisa pepejal Taman Beringin (bernilai RM170,294,400.00) dan sistem perakaunan perisian Century (bernilai RM501,206.37).

Saya sekarang mengesahkan bahawa rundingan langsung ini sebenarnya dilakukan secara langsung oleh mantan menteri kewangan sendiri, YB Lim Guan Eng.


Ini bertentangan dengan kenyataan palsu oleh ahli politik PH bahawa rundingan langsung projek sisa pepejal Taman Beringin dimulakan oleh kementerian saya.

Penasihat Syarikat Bumi Segar Indah (Penasihat Syarikat) Tamrin Tun Ghafar, yang merupakan penyokong PH , bertemu bagi pihak mereka dengan Menteri Kewangan ketika itu sendiri pada 26 November 2018.

Pada pertemuan ini, Lim Guan Eng tidak hanya membincangkan rundingan semula projek ini tetapi juga bersetuju untuk mengurangkan kos yuran pemberian wang sebanyak 10% lebih rendah daripada kos asal, kononnya dapat menjimatkan wang untuk kerajaan.

YB Lim Guan Eng kemudian menasihati Bumi Segar Indah untuk mendekati KPKT untuk mengemukakan dan menindaklanjuti cadangan rasmi tersebut.


Selepas itu, projek ini telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan (MOF) di bawah Lim Guan Eng melalui surat bertarikh 20 Februari 2019 dari MOF kepada Ketua Setiausaha KPKT.

Begitu juga, projek perisian Century, yang melibatkan 5 kementerian yang berasingan, juga telah diluluskan oleh MOF.

Saya harap pada masa depan ahli politik PH dan bekas menteri akan memeriksa fakta mereka sebelum menyesatkan orang ramai.

Hajah Zuraida Kamaruddin
Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan
28 Ogos 2020


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram