Keluar wang KWSP sesuka hati, rakyat Malaysia tidak berpengetahuan, malas berfikir – Kadir Jasin



Desakan Umno untuk membenarkan pengeluran sejumlah besar wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akhirnya akan memberi kesan kepada pencarum, menurut wartawan veteran A Kadir Jasin.

"Sekiranya pencarum KWSP dibenarkan mengeluarkan simpanan mereka sesuka hati, seperti yang disarankan oleh mereka yang mencari populariti ini, dana pencen itu perlu menjual pelaburannya berjumlah berbilion ringgit untuk mengumpulkan wang tunai supaya dapat membayar pencarum.

"Ini akan menurunkan harga saham dan bahkan memaksanya menjual asetnya dengan kerugian.

"Akan sampai waktunya, ia mungkin tidak memiliki cukup modal untuk menghasilkan pulangan yang bermakna kepada pencarum yang masih ada.

"Inilah bagaimana sejumlah dana pencen sedemikian menjadi muflis di seluruh dunia," katanya pada catatan Facebook.


Kadir berkata desakan Umno itu semakin mendapat sokongan walaupun akibatnya boleh memudaratkan pencarum dan KWSP dalam jangka masa panjang.

"Sayangnya kerana ramai rakyat Malaysia tidak berpengetahuan atau terlalu malas untuk berfikir, golongan pendusta dan munafik ini mempunyai peluang untuk menyesatkan mereka," katanya.

Dia berkata pemimpin Umno pada masa lalu, juga membuat keputusan yang merugikan KWSP.

Sebagai contoh, katanya ketika era bekas perdana menteri Abdullah Ahmad Badawi, KWSP memberikan pinjaman RM25.29 bilion kepada Pembinaan PFI Berhad milik Kementerian Kewangan.

"Bagaimana kita mengharapkan pencarum KWSP mendapat keuntungan daripada pinjaman besar-besaran kepada PFI apabila hanya dibayar faedah 0.5 peratus?

"Selanjutnya jangka masa pinjaman telah diperpanjang dari lima ke 15 tahun - berakhir 2027 - menurut laporan parlimen," katanya.


Saham perbankan merosot

Dia juga menunjukkan pengganti Abdullah, Najib Razak meninggalkan negara ini dengan hutang lebih RM50 bilion daripada syarikat 1MDB yang dilanda skandal dan terbabit kes pengubahan wang haram antarabangsa.

Sebahagian wang yang diselewengkan itu merangkumi pinjaman berjumlah RM3.95 bilion yang dihulurkan oleh dana pencen terbesar perkhidmatan awam, Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) kepada SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.

Tahun lalu, KWSP hanya memberikan dividen 5.45 peratus, paling rendah sejak krisis kewangan 2008.

Kadir berkata dividen paling rendah dalam sejarah, hanya 5 peratus untuk pencarum Amanah Saham Bumiputera (ASB) yang diumumkan minggu lalu mungkin bukan petanda baik untuk dividen KWSP sendiri bagi 2020 yang akan diumumkan pada Februari tahun depan.

Sebagiannya, kata Kadir disebabkan oleh fakta bahawa banyak dana kerajaan dilaburkan di sektor perbankan dan bergantung pada keuntungan mereka supaya dapat membayar dividen yang baik.


Kerajaan PN mengenakan moratorium pembayaran balik pinjaman bank dari April hingga September lalu untuk membantu orang ramai menempuh wabak Covid-19 tetapi kemudian disambung untuk beberapa kategori peminjam berikutan tekanan Umno.

"Walaupun mungkin benar bahawa bank dapat menahan kerugian akibat moratorium, tetapi pelabur yang memegang saham dan saham akan menderita. Harga saham perbankan telah merosot sejak penguatkuasaan moratorium.

"Bank-bank merupakan beberapa kaunter terbesar dan paling menguntungkan di Bursa Malaysia dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) adalah antara pelabur utama mereka.

"Kerugian oleh bank dalam keuntungan dan modal pasaran akan memberi kesan negatif terhadap keuntungan GLIC seperti KWSP, Perbadanan Nasional Berhad, Khazanah, KWAP, Tabung Haji dan Lembaga Tabung Angkatan Bersenjata (LTAT)," katanya.

Kadir menegaskan KWSP tidak boleh dirosakkan apabila pencarum bergantung terhadap dana itu untuk simpanan persaraan mereka.

"Jangan bunuh angsa yang bertelur emas," katanya. – Mkini




Join our Telegram Channel
Telegram