TERKINI: Kerajaan mungkin pertimbang perintah darurat untuk kendalikan Covid-19



SHAH ALAM - Perintah darurat mungkin akan segera digunakan untuk mengendalikan lonjakan kes Covid-19 yang membimbangkan.

Memetik laporan The Star, banyak sumber di Putrajaya mengatakan bahawa krisis Covid-19 dan keperluan untuk mengisytiharkan darurat telah dibincangkan dalam mesyuarat khas Kabinet jam 11 pagi pada hari Isnin (11 Januari 2020).

Begitupun tiada perincian mengenai apa yang diputuskan oleh Kabinet namun Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dijadualkan bakal menghadap Yang Di Pertuan Agong pada Isnin petang.

Perdana Menteri diharapkan dapat memaklumkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengenai apa yang diputuskan dalam mesyuarat Kabinet.


Mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) juga dijangka turut diadakan pada sebelah petang dengan tanda-tanda menunjukkan langkah drastik yang bakal diambil dalam mengekang penyebaran wabak tersebut.
 
Ia akan menjadi percubaan kedua kerajaan untuk meminta perintah darurat dalam mengawal wabak tersebut yang menjadi keutamaan perdana menteri.

Kata timbalan pembantu Keutamaan Perdana Menteri, kata pembantu menteri, adalah untuk mematikan wabak.

Dia sangat prihatin bahawa sistem penjagaan kesihatan negara melampaui batas, bahkan mungkin di ambang kehancuran ketika kes Covid-19 terus merebak dan melonjak dengan merekodkan kes baharu pesakit Covid-19 setiap hari.

Malah dua menteri baru-baru ini disahkan positif Covid-19, mereka ialah Datuk Seri Mustapha Mohamad dan Datuk Seri Rina Harun.


Perdana Menteri, dijangka akan membuat perutusan khas mengenai Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada jam 6 petang ini.

Poster mengenai perutusan itu dimuat naik di laman Facebook rasmi Muhyiddin.
 
Perutusan itu juga akan disiarkan secara langsung di rangkaian stesen televisyen tempatan, Radio Televisyen Malaysia (RTM), Bernama TV, TV3 dan Astro Awani dan Facebook Muhyiddin.

Sebelum ini, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Perdana Menteri akan membuat pengumuman khas pada Isnin bagi memaklumkan tindakan-tindakan yang diambil kerajaan mengambil kira situasi semasa penularan jangkitan Covid-19 yang menunjukkan peningkatan sejak kebelakangan ini. – Sinar

 

Join our Telegram Channel
Telegram