MB Kedah dilapor enggan hantar bantuan kepada mereka yang kibar #BenderaPutih



Kerajaan Kedah dilaporkan tidak akan mengirimkan bantuan kepada sesiapa yang mengibarkan bendera putih untuk meminta pertolongan untuk mengatasi masalah pandemi Covid-19 dan penutupan seluruh negara. 

Utusan Malaysia melaporkan Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor mengatakan hanya mereka yang mengemukakan permintaan pertolongan melalui telefon ke saluran rasmi Pusat Operasi Kawalan Bencana (PKOB) akan diberi bantuan makanan sepanjang perintah kawalan pergerakan semasa.


“Kami telah menyebarkan nombor PKOB untuk semua daerah dan nombor untuk pusat khidmat wakil rakyat agar orang ramai meminta bantuan makanan.

“Anda tidak perlu menaikkan bendera putih untuk meminta bantuan PKOB apabila anda dapat menggunakan platform media sosial seperti WhatsApp dan Facebook,” kata Sanusi seperti dikutip Utusan Malaysia .

Sanusi mendakwa penggunaan bendera putih itu hanyalah propaganda politik untuk meningkatkan anggapan bahawa pemerintah telah mengecewakan mereka.

“Saya telah mengatakan ini berulang kali bahawa ini adalah propaganda politik untuk memberikan persepsi bahawa pemerintahnya telah gagal padahal sebenarnya ia bertindak baik dalam menangani pandemi Covid-19,” tambahnya.


Di sebalik tuntutan Sanusi, gerakan yang disebut #BenderaPutih itu dimulakan oleh orang ramai sebagai alat untuk memberi isyarat dan menolong sesama warga yang sedang berjuang untuk mengatasi masalah tersebut.

Setelah bermulanya kempen, banyak ahli politik lain telah pergi untuk mencari bendera-bendera ini dan menawarkan bantuan, sementara anggota masyarakat yang lain telah memulakan usaha amal untuk menolong mereka yang terjejas. – Malaymail




Join our Telegram Channel
Telegram