Penulis didakwa hina Nabi dibebaskan petang ini



Polis terpaksa membebaskan penulis Uthaya Sankar SB - yang didakwa mempunyai unsur penghinaan kepada Nabi Muhammad - selepas gagal mendapatkan perintah tahanan reman.

Peguamnya Uthaya, Rajsurian Pillai berkata majistret Sharifah Muhaymin Abd Khalid menolak permohonan polis untuk mendapatkan tahanan reman selama empat hari.

Permohonan tahanan reman itu didengar di ibu pejabat polis Dang Wangi, pagi ini, tempat dia ditahan.


"Polis cuba dapatkan perintah tahanan reman selama empat hari, namun dibantah oleh saya dan majistret hanya bagi sehari dan akan dibebaskan petang ini, jam enam petang," kata Rajsurian kepada Malaysiakini.

Polis semalam mengambil Uthaya di rumahnya di Shah Alam bagi membantu siasatan terhadap tulisan di media sosialnya yang mengaitkan isu poligami dengan sunah, pada 7 April.

Dia berkata demikian ketika mengulas laporan yang memetik Iman Zulkarnain sebagai serik berpoligami dan berpesan kepada kaum lelaki agar "tidak mencari penyakit".

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Abd Jalil Hassan berkata siasatan dijalankan bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.


Seksyen 298A Kanun Keseksaan berkaitan menyebabkan - atas alasan agama - suasana tidak harmoni, perasaan permusuhan atau memudaratkan perpaduan.

Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 pula kerana penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.

Terdahulu Uthaya dilaporkan dibawa ke ibu pejabat polis Bukit Aman, Kuala Lumpur, dikatakan berhubung hantaran yang dimuat naik di media sosialnya. – Mkini


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram