Saya taubat tak tulis pasal Islam lagi – Uthaya Sankar SB



Penulis Uthaya Sankar SB yang dilokap kerana didakwa menghina Nabi Muhammad berkata dia tidak akan lagi menulis apa-apa tentang Islam.

"Saya memang baca tentang Islam tapi lepas ini memang saya bertaubatlah dan kena jauhkan diri dari Islam dan juga tak tulis apa-apa pasal Islam dan itu yang sebaik-baik," katanya kepada Malaysiakini sebaik sahaja dibebaskan.  

Semalam Uthaya bermalam di lokap ibu pejabat polis daerah Dang Wangi susulan hantaran yang di media sosialnya pada 7 April lalu yang didakwa berunsur penghinaan terhadap Nabi Muhammad.


Dia disiasat bawah Seksyen 298A Kanun Keseksaan (menyebabkan suasanan tidak harmoni atas alasan agama) dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian).

Bagaimanapun, polis hari ini gagal mendapatkan perintah reman empat hari dan Uthaya dibebaskan sekitar jam tiga petang tadi.

Sementara itu, mengulas pengalaman kali pertama bermalam di lokap, Uthaya berkata semuanya baik.

Tambahnya, layanan pihak berkuasa kepadanya juga sangat profesional.

"Ini kali pertama saya tidur di lokap. Tiada masalah, saya tidur nyenyak. Lokap juga dalam keadaan bersih dan terjaga," katanya,


Soalan-soalan yang ditanya juga adalah soalan lazim semasa siasatan polis.

"Soalan-soalan yang ditanya pula macam betul ke awak yang muat naik hantaran tersebut? Adakah hantaran tersebut dibuat dengan sukarela? Di mana hantaran tersebut dibuat? 

“Adakah hantaran dibuat menggunakan telefon bimbit dan lain-lain, soalan-soalan biasa saja," tambahnya. – Mkini



Join our Telegram Channel
Telegram