Najib ‘terkejut, kecewa’ selepas permohonan untuk kemuka keterangan baharu ditolak



PUTRAJAYA: Bekas perdana menteri Najib Razak meluahkan kekecewaannya dengan keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak permohonannya untuk mengemukakan keterangan baharu berhubung pekerjaan hakim perbicaraan Nazlan Ghazali sebelum ini dengan sebuah bank. 

“Saya terkejut dan amat kecewa dengan keputusan hakim yang tidak membenarkan saya mengemukakan keterangan tambahan,” katanya selepas prosiding mahkamah di sini hari ini.

Awal hari ini, panel lima Mahkamah Persekutuan yang dipengerusikan oleh Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat menolak permohonan Najib untuk mengemukakan keterangan tambahan dalam rayuan terakhirnya untuk membuktikan wujud konflik kepentingan yang berat di pihak hakim Mohd Nazlan Ghazali ketika menghakimi perbicaraan SRC International dua tahun lalu.

Beliau berkata permohonan untuk mengemukakan bukti tambahan tidak memenuhi keperluan undang-undang.


Mahkamah juga berkata rayuan Najib akan diteruskan seperti dijadualkan pada pagi Khamis (18 Ogos).

Sementara itu, peguam utama Hisyam Teh memberitahu pemberita bahawa mereka berkongsi sentimen yang sama seperti Najib berhubung permohonan keterangan baharunya.

“Kami telah mengemukakan keterangan kukuh fakta dan undang-undang tetapi malangnya mahkamah tidak menghargai hujah kami,” katanya.

Hisyam juga berkata pasukan itu akan memutuskan tindakan seterusnya apabila prosiding mahkamah disambung pada Khamis.

“Saya memberikan pandangan dan pertimbangan yang serius kerana ini adalah pusingan terakhir rayuan utama, dan saya hilang kata-kata.

“Saya terkejut kerana permintaan penangguhan kami tidak dipertimbangkan walaupun mempunyai alasan yang kukuh,” tambahnya.


Tengku Maimun juga menolak tawaran peguam Najib untuk menangguhkan perbicaraan selama “tiga hingga empat bulan” kerana pihak pembelaan memerlukan masa untuk menyediakan kes mereka.

Hisyam dan beberapa peguam mengambil alih rayuan SRC International Najib daripada bekas peguam Shafee Abdullah bulan lepas.

Selain itu, peguam bersama Zaid Ibrahim memberitahu pemberita bahawa “(mencari) keadilan adalah jalan yang panjang”.

“Kadang-kadang anda boleh mendapatkannya di sini, atau anda boleh mendapatkannya di tempat lain,” tambahnya. – FMT





Join our Telegram Channel
Telegram