Anwar umum kabinet baru hari ini – Sumber



Pertemuan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dengan Yang di-Pertuan Agong semalam mencetuskan spekulasi bahawa ia ada kaitan dengan pembentukan kabinet baharu.

Istana Negara semalam berkongsi gambar yang menunjukkan Anwar menghadap Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah buat kali pertama sejak dilantik sebagai perdana menteri ke-10 - tetapi tiada butiran lain dikongsikan.

Sejak mengangkat sumpah sebagai perdana menteri Khamis lalu, pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu masih belum mengumumkan kabinet baharunya, selain berulang kali menegaskan bahawa saiznya akan lebih kecil berbanding pentadbiran sebelum ini.

Anwar memberitahu media pada Isnin bahawa pengumuman akan dibuat "sesegera mungkin", namun menambah bahawa dia perlu mendengar pandangan semua pihak "kerana kerajaan perpaduan melibatkan banyak pihak".


Sumber yang rapat dengan pejabat tertinggi parti yang menyokong kerajaan perpaduan mendakwa pengumuman itu mungkin dibuat seawal hari ini (Rabu).

"Tunggu pengumuman," kata orang dalam parti itu.

“Ia mungkin berlaku esok (hari ini),” tambahnya.

Bagaimanapun, seorang pembantu kepada Anwar mengetepikan spekulasi itu dengan mengatakan bahawa pertemuan Anwar dengan Agong semalam hanyalah formaliti selepas beberapa hari memegang jawatan.


"Tidak... Lihat meja, ia kosong," kata pembantu itu sambil menunjukkan meja antara Anwar dan Sultan Abdullah seperti dalam gambar dari Istana Negara.

Dia juga menafikan akan ada sebarang pengumuman dibuat mengenai kabinet baru hari ini.

Menurut pembantu itu, dia akan tahu jika ada rancangan sedemikian kerana pegawai Anwar perlu membuat persiapan lebih awal.

Ketua Penerangan PKR Fahmi Fadzil, yang merupakan sebahagian daripada kepimpinan tertinggi parti itu, turut menafikan mempunyai maklumat mengenai kabinet baru Anwar. – Mkini


 

Join our Telegram Channel
Telegram