Umno tumpu bersihkan parti dari anasir Bersatu



PETALING JAYA: Ahli Umno kini menumpukan perhatian untuk “membersihkan parti” sejurus selesai memecahkan kebuntuan antara Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH) dalam pembentukan kerajaan selepas pilihan raya umum.

“Perlu bagi kami melakukan pembersihan. Masih ada dalam kalangan kami yang pro-Bersatu,” kata pemimpin tinggi Umno.

Bersatu yang ditubuhkan oleh sebahagian besar bekas ahli Umno merupakan parti dominan dalam PN, diterajui presidennya, Muhyiddin Yassin.

Awal minggu ini, Muhyiddin berkata, beliau mendakwa mempunyai akuan berkanun (SD) daripada 10 Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang menyokongnya menjadi perdana menteri.


“Semua 10 mereka sudah menarik balik SD,” kata pemimpin Umno itu, “namun sudah terlambat, mereka sudah tunjuk siapa mereka. Kami tahu mereka tidak setia pada parti.”

Katanya, kesediaan 10 Ahli Parlimen itu menyokong Muhyiddin “dianggap senario terburuk yang boleh berlaku” memandangkan Bersatu dan rakan sekutunya dalam PN, PAS, akan mengambil peluang sepenuhnya demi memusnahkan Umno.

Umno dijangka akan mengadakan pemilihan parti dalam tempoh enam bulan, selepas pilihan raya umum, pada 19 Nov lalu.

Sumber itu berkata, pemilihan parti menjadi cara terbaik bagi Umno melakukan pembersihan terutama terhadap mereka yang tidak meletakkan kepentingan parti sebagai keutamaan.

Katanya, pimpinan parti berharap pada pemilihan parti, akar umbi Umno kembali mengingati nasihat bekas presiden, Najib Razak, yang disampaikan pada konvensyen BN Sabah, mengenai empat ciri ahli dalam BN.


Satu merujuk kepada “katak” atau pengkhianat, mereka yang “bersembunyi dalam gua” atau menghilangkan diri, menyokong Bersatu dan mereka yang setia pada parti.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi Puad Zarkashi, berkata mereka yang tidak mematuhi keputusan bersama parti perlu disingkirkan.

“Mereka inilah yang menjadikan Umno lemah. Jadi, kita buat penelitian (semua pemimpin) dan singkir mereka yang menentang parti.” Katanya, Umno mesti merapatkan saf selepas pilihan raya umum, kembali bersatu dan bersedia berdepan pilihan raya umum seterusnya.

“Kita juga mesti memberi penjelasan kepada akar umbi mengenai keputusan bersama mengambil bahagian dalam kerajaan perpaduan sejajar dengan hasrat Yang di-Pertuan Agong bagi pembentukan kerajaan perpaduan,” katanya.


Pada pilihan raya umum ke-15, Umno menang 26 daripada 30 kerusi dimiliki Barisan Nasional, empat kerusi lain dimenangi MCA (2), dan masing-masing satu kerusi disumbangkan MIC dan PBRS.

Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi mengisytiharkan sokongan kepada kerajaan dibentuk Pengerusi PH Anwar Ibrahim, yang mengangkat sumpah sebagai perdana menteri, pada Jumaat.

Kerajaan Anwar kini mempunyai majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat melalui PH (82 kerusi), BN (30), Gabungan Parti Sarawak (23), Gabungan Rakyat Sabah (6), Warisan (3), Parti Bangsa Malaysia (1) dan tiga Ahli Parlimen Sabah lain.

PN pula menguasai 73 kerusi sebelum ini sudah menyatakan akan menjadi pembangkang, selain bertindak sebagai semak dan imbang terhadap kerajaan dipimpin Anwar. PN dianggotai Bersatu yang mempunyai 30 Ahli Parlimen, PAS (41) dan dua lagi Ahli Parlimen lain. – FMT



Join our Telegram Channel
Telegram