Terengganu larang ahli politik beri kuliah di masjid, surau



PETALING JAYA: Terengganu melarang ahli politik memberikan kuliah, ceramah agama dan khutbah Jumaat di seluruh masjid serta surau negeri itu.

Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam), Shaikh Harun Shaikh Ismail, berkata larangan dibuat supaya semua tempat ibadat umat Islam di negeri itu tidak disalahgunakan untuk tujuan politik kepartian.

“Semua ahli yang berhormat sama ada Adun, ahli Dewan Rakyat dan ahli Dewan Negara tidak dibenarkan bertindak sebagai khatib dan imam solat Jumaat di masjid.

“Semua kepimpinan dan aktivis parti politik tidak dibenarkan menyampaikan apa-apa ceramah, kuliah atau pengajaran agama di masjid dan surau dalam Terengganu,” katanya dalam kenyataan.


Bagaimanapun, beliau berkata pengecualian diberikan kepada pemegang tauliah mengajar atau dengan kebenaran Maidam.

Shaikh Harun berkata, arahan larangan itu dikeluarkan susulan Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin dukacita apabila ada ahli politik tertentu mengajar agama atau menjadi khatib dan imam solat tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Katanya, masjid adalah institusi agama sangat penting dan mulia bagi umat Islam selain menjadi simbol perpaduan umatnya, justeru ia perlu dimakmurkan sebaik mungkin.

Menurutnya, masjid dan surau tidak boleh sama sekali digunakan untuk kegiatan menimbulkan keresahan atau perselisihan dalam kalangan masyarakat.

“Ia termasuk menggunakan masjid atau surau bagi melaksanakan apa-apa aktiviti yang pengisiannya bercampur aduk dengan unsur politik kepartian,” katanya.


Beliau berkata, Sultan Mizan turut menyeru semua pihak menghormati dan mematuhi segala peraturan dan arahan dikeluarkan Maidam dan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT).

Sebelum ini, Majlis Agama Islam Selangor (Mais) mengeluarkan arahan masjid dan surau di negeri itu melarang ahli politik menyampaikan ceramah atau kuliah.

Ia dibuat bagi memelihara kesucian tempat ibadat Islam daripada dicemari politik kepartian.

Susulan larangan itu, Mais menarik balik tauliah yang pernah diberikan kepada beberapa ahli politik. – FMT




Join our Telegram Channel
Telegram