Guru ceroboh rumah, tekup mulut ibu saudara, terpaksa beraya dalam penjara



Putrajaya: Seorang guru terpaksa menyambut Aidilfitri di penjara selepas Mahkamah Rayuan hari ini menolak permohonannya untuk mendapatkan kebenaran merayu terhadap hukuman penjara enam bulan kerana kesalahan menceroboh rumah ibu saudaranya.

Panel tiga hakim terdiri daripada Datuk Hanipah Farikullah, Datuk Hadhariah Syed Ismail dan Datuk Azman Abdullah, yang menolak permohonan Mohamad Hassan@Malek, 43, memerintahkan hukuman penjara itu bermula hari ini.

Mohamad sebelum ini dibebaskan dengan jaminan RM10,000 sementara selesai permohonan rayuan.


Dia didenda RM3,500 atau penjara dua bulan oleh Mahkamah Majistret Kuala Selangor pada 24 Ogos tahun lalu atas kesalahan itu.

Selain itu, dia juga diperintahkan membayar RM500 sebagai kos pendakwaan, jika gagal, dipenjara tiga hari. Dia membayar denda dan kos tersebut.

Pihak pendakwaan kemudian merayu ke Mahkamah Tinggi terhadap hukuman itu yang dikatakan tidak memadai manakala Mohamad tidak memfailkan sebarang rayuan terhadap sabitan atau hukumannya.

Pada 31 Januari lalu, Mahkamah Tinggi membenarkan rayuan pihak pendakwaan dan menjatuhkan hukuman penjara enam bulan terhadap lelaki itu.


Mahkamah Tinggi juga mengekalkan denda RM3,500 dan kos pendakwaan.

Mohamad kemudian memfailkan permohonan kepada Mahkamah Rayuan memohon kebenaran merayu terhadap hukumannya itu.

Mengikut undang-undang, Mohamad perlu mendapatkan kebenaran daripada Mahkamah Rayuan terlebih dulu sebelum boleh meneruskan rayuan kerana kesnya bermula di Mahkamah Majistret.

Mohamad didakwa melakukan kesalahan itu dengan memasuki rumah Suhaida Sulaiman yang juga jirannya di Tanjong Karang, Kuala Selangor, Selangor pada 4.30 pagi, 12 Februari 2019.


Mengikut fakta kes, dia memasuki bilik Suhaida dan menutup mulut wanita itu dengan tangannya.

Anak perempuan wanita itu yang berusia 10 tahun yang sedang tidur dengan ibunya menjerit menyebabkan Mohamad melarikan diri dari tempat kejadian.

Mohamad diwakili peguam Maidzatul Akmal Daud manakala Timbalan Pendakwa Raya Mohd Fairuz Johari mewakili pendakwaan. − Hmetro 
Join our Telegram Channel
Telegram