Maszlee Malik bakal mengepalai MARA



KUALA LUMPUR, 18 Mac - Bekas menteri pendidikan Dr Maszlee Malik telah disenarai pendek untuk mengetuai Majlis Amanah Rakyat (MARA) berikutan penyingkiran semua ahli lembaga pengarah yang dilantik oleh kerajaan Pakatan Harapan sebelumnya, menurut sumber.

Tawaran ke jawatan itu mungkin merupakan cara untuk menarik pemimpin Parti Bersatu Pribumi Malaysia (Bersatu) untuk menarik sokongan dari team Dr Mahathir Mohamad, yang dijangka melancarkan kempen menentang Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam pemilihan parti akan datang, dua sumber yang dipercayai dengan perkara tersebut.



"Orang MARA berkata Maszlee telah dinamakan sebagai calon yang mungkin untuk pengerusi," kata sumber kerajaan.

"Saya mengesyaki ia untuk menarik perhatiannya."



Perbincangan mengenai pelantikan Maszlee menyusuli pemecatan semua lapan ahli lembaga pengarah MARA oleh menteri pembangunan luar bandar baru, Datuk Abdul Latiff Ahmad.

Abdul Latiff adalah ahli majlis tertinggi Bersatu selari dengan Muhyiddin dan dilihat sebagai pemain utama yang membantu menumbangkankan Pakatan Harapan (PH), mendorong perletakan jawatan Dr Mahathir sebagai perdana menteri, dan menubuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Setiausaha Agung kementerian itu Datuk Ahmad Jailani Muhamed Yunus berkata dalam satu surat untuk memaklumkan bahawa perintah menteri itu adalah selaras dengan arahan Kabinet untuk menamatkan kontrak semua pelantikan politik yang dibuat oleh pentadbiran terdahulu.

Loading...

"Dengan sukacitanya kami mengumumkan bahawa Menteri Pembangunan Luar Bandar yang dihormati pada 17 Mac telah bersetuju untuk menamatkan kontrak semua ahli lembaga pengarah yang dilantik secara politik, perusahaan yang dimiliki oleh agensi-agensi KPLB seperti yang diputuskan oleh pertemuan Kabinet 11 Mac," kata surat.

"Penamatan itu berkuatkuasa 18 Mac."

Sumber berkata pemecatan lapan ahli lembaga itu sebagai satu langkah yang membolehkan Muhyiddin menjamin kedudukannya di dalam Bersatu dan sebagai perdana menteri.

"Menteri diberi kuasa untuk membuat pelantikan tetapi di bawah PH semua ahli lembaga MARA adalah profesional yang boleh dipercayai," kata sumber lain yang bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.

Loading...

"Tetapi sekarang kita dapat melihat separuh ahli yang terdiri daripada ahli politik."

Muhyiddin berhadapan dengan pertempuran yang sengit untuk menjamin kedudukannya dalam partinya sendiri selepas Datuk Seri Mukhriz Mahathir, anak lelaki pengasas dan bekas pengerusi Bersatu Dr Mahathir, mencabarnya untuk jawatan presiden.

Di bawah pimpinan Muhyiddin, pemimpin Bersatu kini memegang semua jawatan Kabinet kanan, kata pelantik penganalisis politik bertujuan untuk meraikan parti-parti yang bertanding dan mengekalkan penantangnya.

Maszlee tidak dapat dihubungi untuk komen. – MalayMail

ARTIKEL BERKAITAN: Khidmat pengerusi Mara ditamatkan


Join our Telegram Channel
Telegram