Kempen Bersatu 'blackout' hambar, kurang sambutan



Penyokong Dr Mahathir Mohamad dalam Bersatu melancarkan kempen 'blackout' dengan menukar warna logo parti itu kepada warna hitam putih sebagai tanda protes sehingga parti kembali ke "landasan asal"

Akaun Facebook dengan nama Bersatu.TV yang mempunyai lebih 17,000 pengikut, dalam satu kiriman semalam berkata kempen itu telah dipersetujui oleh Mahathir.

“Dipersetujui oleh TDM (Mahathir) sebentar tadi, sebagai tanda bantahan kita semua dan sokongan terhadap beliau, semua profile page FB (laman profil Facebook), Instagram dan Twitter anda semua diletakkan logo Bersatu blackout.

“Ini sebagai tanda protes daripada ahli-ahli yang kekal bersatu, berprinsip dan bermaruah sehingga parti dapat dipulihkan kembali ke landasan asal perjuangan,” kata laman itu menerusi hantaran di Facebook semalam.


Loading...

Berdasarkan semakan Malaysiakini, beberapa pemimpin dari Bersatu dilihat telah mula memuat naik logo berkenaan di media sosial beserta tanda pagar seperti #bersatublackout #kekalberprinsip #selamatkanbersatu.

Antaranya, Timbalan Presiden Bersatu yang dipertikaikan Mukhriz Mahathir, Ahli Parlimen Kubang Pasu Amiruddin Hamzah, Setiausaha Agung yang dipertikaikan Marzuki Yahya dan Ketua Pemuda Bersatu (Armada) Bersatu yang dipertikaikan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Pihak yang menggunakan logo terbabit sebagai gambar laman profil Facebook dan Twitter adalah Mukhriz, Marzuki, Amiruddin serta Ketua Penerangan Armada Ulya Aqamah Husamudin.

Sementara itu, Ulya ketika dihubungi Malaysiakini menjelaskan logo yang digunakan sejak semalam itu bertujuan untuk menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap layanan kepada beberapa ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu.


Loading...

“Logo itu sebenarnya sokongan terhadap akar umbi dan dia melambangkan protes terhadap apa yang berlaku dalam Bersatu itu sendiri.

“Antara kita ingin bantah pemecatan Tun (Mahathir) dan beberapa ahli lagi yang dibuat secara tidak adil dan keputusan terhadap keputusan parti tanpa melibatkan mesyuarat agung,” katanya.

Tambah Ulya, penggunaan logo itu sekurang-kurangnya dapat meningkatkan kesedaran terhadap ahli parti bahawa Bersatu kini mempunyai masalah.

Selain itu, laman profil Facebook cabang parti Bersatu Kedah dan Kubang Pasu juga turut menggunakan logo terbabit.


Sejak mula dimuat naik semalam sehingga berita ini ditulis, semakan menunjukkan logo tersebut tidak terlalu meluas dan hanya digunakan oleh beberapa ahli parti Bersatu dari kem Mahathir.

Bersatu kini berpecah antara kumpulan yang menyokong presiden parti, Muhyiddin Yassin dan mereka yang menyokong Mahathir.

Kumpulan Muhyiddin menentang Mahathir dan Mukhriz kerana kritikan terbuka mereka terhadap keputusan meninggalkan Pakatan Harapan (PH) untuk bergabung bersama Umno, PAS dan beberapa parti lain bagi membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Akibat bantahan tersebut, beberapa ahli dan pemimpin parti terbabit dari kem Mahathir telah digugurkan dan menyebabkan masalah dalaman parti terbabit kian keruh. – Mkini

ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram