Kontraktor didenda ugut Guan Eng



SEORANG kontraktor didenda RM3,000 oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, hari ini selepas mengaku bersalah membuat dan memulakan penghantaran komunikasi berbaur ugutan melalui Facebook terhadap bekas Menteri Kewangan Lim Guan Eng berhubung penjualan aset Tabung Haji.

Hakim MM Edwin Paramjothy menjatuhi hukuman itu terhadap Nor Zigan Mohd Tori, 47, selaku Orang Kena Saman (OKS) selepas dia mengaku bersalah melakukan perbuatan itu melalui Facebook 'Zihan Tori' pada jam 8.06 pagi, 18 Februari lalu.

Pautan itu dibaca di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Tingkat 28, Menara KPJ, Jalan Tun Razak di sini, pada jam 2.30 petang, hari sama.


Dia didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta boleh dihukum mengikut Seksyen 233(3) akta sama, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum setahun atau denda maksimum RM50,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Nor Zigan yang diwakili peguam Sharil Azwan Nizan merayu hukuman denda minimum dengan alasan anak guamnya sudah insaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapan sama.

"Pengakuan salah tertuduh menjimatkan masa mahkamah dan ini adalah kesalahan pertamanya. Tertuduh bekerja sendiri, penularan Covid-19 menyebabkan periuk nasinya terjejas.


"Selain itu, pautan yang dilakukan OKS tiada kaitan dengan agama dan Yang di-Pertuan Agong," katanya.

Timbalan Pendakwa Raya Annur Atiqah Abd Hadi memohon hukuman berbentuk pengajaran dikenakan ke atas OKS sebagai pengajaran kepadanya dan masyarakat.

"Adalah tidak wajar tindakan OKS yang melepaskan rasa tidak puas hati di media sosial kerana tindakannya itu boleh mengancam keharmonian rakyat Malaysia," katanya.

Nor Zigan membayar denda itu. – Hmetro



Join our Telegram Channel
Telegram