Tambah kompaun Khairuddin sebelum naikkan denda Covid-19



Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok berkata, kadar kompaun bagi mereka yang melanggar peraturan Covid-19 tidak boleh dinaikkan kecuali ia turut dikenakan kepada Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Mohd Khairuddin Aman Razali yang sebelum ini melanggar kuaranti selepas kembali dari luar negara.

"Semalam Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa dia menyokong kenaikan denda 'sekurang-kurangnya dua hingga tiga' kali lebih tinggi daripada kompaun semasa untuk kesalahan melanggar peraturan Covid-19.

"Pengumuman ini membuat saya tertanya-tanya adakah ia akan diterapkan secara menyeluruh, termasuk terhadap Khairuddin, yang jelas melanggar peraturan kuarantin," kata Kok dalam satu kenyataan hari ini.

Muhyiddin mengatakan semalam bahawa dia menyokong menaikkan kompaun dengan "sekurang-kurangnya dua atau tiga kali" dari RM1,000 sekarang.


Dia mengatakan undang-undang perlu dipinda sebelum hukuman dapat ditingkatkan.

Kok berkata, pengumuman ini mencerminkan kurangnya rasa simpati dan pilih kasih yang diamalkan.

"Perdana menteri nampaknya tidak peduli dengan akibat buruk terhadap sebahagian besar rakyat yang mengalami masalah kewangan.

"Selain itu, Muhyiddin juga tidak peduli dengan kemungkinan bahawa kenaikan denda tidak dapat dielakkan akan mendorong berlakunya amalan rasuah oleh beberapa pegawai penguat kuasa yang tidak bertanggungjawab dalam menjalankan tugas mereka, memandangkan kriteria penguatkuasaan selalu subjektif," katanya.


Pemipin DAP itu mengatakan pelanggaran kuarantin oleh Khairuddin menundang banyak kritikan dari masyarakat kerana hukuman yang bersifat pilih kasih.

"Sekiranya (Muhyiddin) masih berkeras untuk meningkatkan denda yang dikenakan, maka dia harus terlebih dahulu memastikan Khairuddin dikenakan denda dua hingga tiga kali lebih tinggi daripada denda semasa yang dikenakan kepadanya.

"Dia sekarang harus mengarahkan Peguam Negara untuk meminta semakan denda RM1,000 yang telah dijatuhkan kepada menteri itu atas kesalahan serius, segera," katanya.

Sebelum ini Khairuddin meminta maaf dan telah memulangkan empat bulan gajinya sebagai menteri yang sudah pasti berkali ganda melebihi denda baharu yang akan diperkenalkan. – Mkini / Cinca

ARTIKEL BERKAITAN: Khairuddin mohon maaf, pulang 4 bulan gaji



Join our Telegram Channel
Telegram