Sukarelawan suntik vaksin eksperimen Covid-19 meninggal dunia



RIO DE JENEIRO: Seorang doktor Brazil yang menjadi salah seorang sukarelawan suntikan vaksin Covid-19 yang dijalankan oleh AstraZeneca dan Universiti Oxford dilaporkan telah meninggal dunia.

Menurut laporan awal, mangsa dikatakan bukan merupakan sebahagian daripada kumpulan eksperimen yang menerima suntikan itu.

Mangsa, Dr João Pedro R. Feitosa, 28, dikatakan meninggal dunia akibat komplikasi virus pada 15 Oktober.

Di bawah protokol percubaan, separuh peserta sukarelawan menerima vaksin eksperimen, dan separuh lagi mendapat vaksin meningitis yang telah terbukti selamat.


Kira-kira 8,000 sukarelawan telah divaksinasi setakat ini di Brazil, dan lebih daripada 20,000 di seluruh dunia.

Dalam percubaan tersebut, seperti yang lain, ia diawasi oleh lembaga bebas yang meninjau semua komplikasi yang buruk.

Akhbar Brazil Globo dan agensi berita Bloomberg mengatakan bahawa Dr Feitosa berada dalam kumpulan sukarelawan yang di dalam kawalan dan hanya menerima "placebo" daripada ujian vaksin itu.

Dr Feitosa juga telah merawat pesakit Covid-19 sejak Mac di bilik kecemasan dan unit rawatan intensif di dua hospital di Rio de Janeiro, kata Globo.

Dia lulus dari sekolah perubatan tahun lalu, dan berada dalam keadaan sihat sebelum dijangkiti penyakit ini, kata keluarga dan rakan-rakannya kepada akhbar itu.


Universiti Oxford sejak itu menyatakan bahawa percubaan akan berlanjutan walaupun setelah kematian sukarelawan itu, sambil menambahkan bahawa tinjauan badan bebas tidak menunjukkan ada sebarang masalah keselamatan.

"Setelah penilaian yang teliti terhadap kes ini di Brazil, tidak ada kekhawatiran mengenai keselamatan ke atas percubaan klinikal dan tinjauan bebas selain pengawal Brazil telah mengesyorkan agar percubaan itu diteruskan," kata jurucakap universiti itu dalam satu kenyataan.

Universiti Persekutuan Sao Paulo, yang menyelaraskan percubaan fasa 3 di Brazil, mengatakan jawatankuasa kajian bebas juga mengesyorkan protokol percubaan itu diteruskan.

"Semuanya berjalan seperti yang diharapkan, tanpa rekod komplikasi serius berkaitan vaksin yang melibatkan sukarelawan yang mengambil bahagian," kata universiti itu.

Hasil dari ujian fasa 3 diharapkan akhir tahun ini, setelah ujian awal menunjukkan 'tindak balas imun yang kuat' dan tidak ada kesan sampingan yang serius - menjadikan vaksin Oxford salah satu harapan yang paling meyakinkan untuk menghentikan wabak ini.


Setelah mendapat berita kematian tersebut, saham AstraZeneca berubah negatif dan turun 1.7 peratus, tetapi mengesahkan dalam kenyataan kepada NBC News bahawa percubaan akan berlanjutan.

"Kami tidak dapat memberi komen mengenai kes individu dalam percubaan vaksin Oxford yang sedang berjalan kerana kami mematuhi peraturan kerahsiaan perubatan dan percubaan klinikal, tetapi kami dapat mengesahkan bahawa semua proses kajian semula yang diperlukan telah diikuti," kata kenyataan itu

Brazil bertungkus lumus meneliti perkembangan vaksin ketika virus itu terus menyerang negara tersebut. Angka rasmi kini lebih daripada 5 juta jangkitan dan lebih dari 150,000 kematian. Brazil berada di tempat kedua selepas Amerika Syarikat.

Pakar percaya vaksin Oxford dan AstraZeneca boleh menjadi yang pertama ketika para saintis di seluruh dunia berlumba-lumba mencari penawar untuk Covid-19. –  Daily Mail
 


Join our Telegram Channel
Telegram