Darurat: Lokman mohon Agong lantik PM interim



Bekas ahli Umno yang disingkir, Lokman Adam merafak sembah menjunjung titah Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah memberi perkenan supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan.

Bagaimanapun, Lokman memohon sembah mencadangkan kepada Seri Paduka baginda perkenan memilih seorang perdana menteri interim untuk mengepapalai darurat.

"(Ini) sebelum wujudnya persepsi negatif darurat diisytihar bagi menyelamatkan kedudukan Muhiyiddin Yassin yang telah kehilangan majoriti parlimen untuk kekal sebagai perdana menteri," katanya pada hantaran di media sosial.


Menurut Lokman penarikan sokongan pemimpin kanan Umno Tengku Razaleigh Hamzah, Ahmad Jazlan Yaacob dan Nazri Aziz hari jelas menunjukkan "Muhiyiddin sudah hilang legitimasi" sebagai seorang perdana menteri.

Perkenan Yang di-Pertuan Agong supaya Pengisytiharan Proklamasi Darurat dilaksanakan sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak Covid-19.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Dato’ Indera Ahmad Fadil Shamsuddin memaklumkan Seri Paduka Baginda turut memberi perkenan untuk tempoh pelaksanaan darurat ini sehingga 1 Ogos, 2021 atau sehingga suatu tarikh yang lebih awal.


Ini, katanya jika angka kes positif Covid-19 harian dapat dikawal dan diturunkan dengan berkesan.

"Al-Sultan Abdullah turut berkenan terhadap cadangan Kerajaan bagi pembentukan satu Jawatankuasa Bebas yang akan dianggotai oleh Ahli-ahli Parlimen Kerajaan dan Pembangkang serta pakar-pakar kesihatan dan yang berkait.

"Jawatankuasa Bebas ini akan mengesyorkan kepada Seri Paduka Baginda sekiranya pelaksanaan darurat ini dapat ditamatkan lebih awal," kata Istana Negara. – Awani




Join our Telegram Channel
Telegram