44 dari 46 MT UMNO setuju henti sokong Muhyiddin



KUALA LUMPUR: Umno secara rasmi menarik sokongan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi juga meminta Muhyiddin untuk mengundurkan diri.

Zahid membuat pengumuman itu selepas mesyuarat Majlis Tertinggi, yang berlangsung selama lebih dari empat jam, di ibu pejabat parti itu.

Zahid mengatakan bahawa kerajaan gagal memenuhi dua syarat yang telah ditetapkan oleh parti itu untuk membenarkan sokongan terhadap pentadbiran Muhyiddin.


Seorang sumber mengetahui bahawa 46 pemimpin Umno layak untuk memilih perkara itu dengan 35 menyuarakan sokongan terhadap rancangan menarik balik sokongan terhadap Muhyiddin tanpa syarat.

"Seorang pemimpin tidak memberikan suara, yang lain berhak untuk memutuskan sekarang, sementara lapan yang lain menyokong tindakan itu dengan syarat Umno tidak akan bekerjasama dengan (Presiden PKR) Anwar Ibrahim atau DAP.

"Hanya satu orang, seorang timbalan menteri yang lantang menentang Zahid, yang keberatan dengan rancangan menarik balik Muhyiddin, iaitu Zahidi"

Sumber itu mengatakan Majlis Tertinggi telah memutuskan bahawa Ahli Parlimen dapat terus menyokong PN sehingga Parlimen bersidang semula.


"Kami ingin Muhyiddin mengundurkan diri dan Parlimen memilih perdana menteri baru."

Umno adalah blok terbesar dalam pemerintahan pimpinan PN, yang mempunyai majoriti tipis di Dewan Rakyat.

Pada bulan Mac, perhimpunan agung tahunan Umno memutuskan untuk mendesak agar pemilihan umum diadakan sebaik sahaja Darurat berakhir, sama ada pada 1 Ogos atau sebelum itu, jika tidak, ia akan memutuskan tarikh untuk menarik balik sokongan parti itu untuk PN.

Minggu lalu menyaksikan pertemuan berprofil tinggi di kalangan pemimpin Umno, dengan spekulasi bahawa parti itu akan berhenti dari kerajaan lebih awal dari bulan Ogos. – FMT / Cinca.news




Join our Telegram Channel
Telegram