KECOH: Bersongkok, tidak berbaju, berseluar pendek, undang kecaman netizen



Saya mengemas kini kapsyen ini untuk mendidik pengulas di bawah.

Pertama, Songkok bukan berasal dari masyarakat Melayu. Songkok yang pertama adalah Uthmaniyyah Fez, yang telah diperkenalkan di Asia Tenggara oleh umat Islam INDIA pada abad ke-19.

Orang Melayu tidak memakai Songkok pada zaman Kesultanan Melaka.

Pada zaman dahulu di negara jiran, fesyen pakaian waktu itu adalah balutan. Orang Melayu dulu pakai Sarung (kain pelikat/batik) sahaja, tidak menutup di sebelah atas dianggap biasa di kalangan orang Melayu.


Saya memakai seluar pendek di bawah Sampin saya, Songkok dengan seluar pendek tidak pernah menjadi isu pada tahun 1941, ia dipakai oleh lelaki Melayu Rejimen Askar Melayu Diraja di Singapura.

Songkok ialah budaya rasmi bagi penutup kepala, ia bukan penutup kepala Islami yang hanya dipakai di dalam solat.

Di Malaysia ia menjadi lebih rumit apabila pelbagai kaum memakai penutup kepala untuk tujuan yang berbeza, tetapi saya melihat ia sebagai tanda positif penerimaan dalam keharmonian kaum untuk orang bukan Islam memakai Songkok di Malaysia.

Saya tidak memakai Songkok dengan seluar dalam yang seksi atau mendedahkan mana-mana bahagian sensitif badan saya hingga nampak seperti telanjang.

Membiarkan lutut saya terdedah seperti kebanyakan lelaki Melayu di luar sana adalah perkara biasa pada hari ini.


Menampakkan lutut saya semasa memakai Songkok adalah sama konsepnya dengan mereka yang berhijab yang memakai Tudung dengan leher terdedah, dan juga konsep yang sama dengan memakai sut formal dengan skirt pendek ke majlis rasmi.

Tidak sesuai jika saya memakai pakaian seolah-olah untuk bersolat, tetapi jelas saya tidak solat di #klfw.

Saya bukan Islam, tetapi memakai Songkok menandakan saya menerima dan mempelajari agama dalam gaya hidup peribadi saya sendiri.

Jika anda tidak boleh menerimanya, ia bermaksud anda adalah rasis dan itulah masalah sebenarnya di sini.

– IG kel__wen






Join our Telegram Channel
Telegram