Umur beza setahun, Dr M tak sangka Ratu Elizabeth pergi dulu



SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menzahirkan rasa sedih atas pemergian pemerintah paling lama bertakhta di Great Britain, Ratu Elizabeth II.

Menurutnya, Ratu Elizabeth II merupakan contoh terbaik kepada mana-mana pemerintah yang bernaung di bawah kerajaan berpelembagaan.

"Pemergiannya bukan sahaja merupakan satu kehilangan buat Britain tetapi juga buat mereka yang percaya kepada keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.


“Saya telah beberapa kali bertemu dengan baginda ratu terutamanya ketika mesyuarat melibatkan negara-negara Komanwel.

“Saya teringat ketika baginda tertawa tentang ucapan berbaur jenaka yang saya ucapkan ketika di Zimbabwe.

“Di dalam jenaka itu saya ada berkata bahawa raja-raja Melayu dahulu digelar sebagai penguasa kepada kerajaan, akan tetapi mereka tidak mentadbirnya, sebaliknya dikawal oleh penasihat-penasihat British” katanya menerusi ciapan di Twitter pada Selasa.

Jelas beliau, ucapan tersebut telah disiarkan oleh Perbadanan Penyiaran British (BBC) ketika Ratu Elizabeth II itu menyambut jubli emasnya.


Dr Mahathir menambah, beliau masih mengingati saat di mana mereka bersama-sama mempengerusikan mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel yang pada masa sama turut berlangsung sukan melibatkan negara-negara tersebut.

Beliau tidak menyangka baginda ratu akan mangkat dalam masa terdekat memandangkan umur mereka yang hanya berjarak setahun.

“Semoga baginda ratu berehat dengan tenang di sana,” katanya. – Sinar





Join our Telegram Channel
Telegram