Pengarang kumpulan NST dipanggil polis berkaitan pendedahan artikel Mossad menculik lelaki Palestin



KUALA LUMPUR: Polis telah memanggil pengarang kumpulan New Straits Times berhubung beberapa siri pendedahan mengenai operasi Mossad menculik rakyat Palestin di sini.

Farrah Naz Karim menerima panggilan daripada seorang Asisten Superintendan Polis (ASP) Faizal pada jam 9.45 malam tadi memberitahu dia perlu hadir ke ibu pejabat polis Dang Wangi pada 1 tengah hari ini.

Pegawai polis itu tidak mendedahkan mengapa Farrah Naz dipanggil. NST kini cuba mendapatkan ketua polis Kuala Lumpur Datuk Azmi Abu Kassim untuk mendapatkan penjelasan mengapa dia dipanggil. 


NST telah mendedahkan bagaimana operasi Mossad untuk menculik dua rakyat Palestin berlaku di Jalan Yap Kuan Seng pada 28 Sept.

Didedahkan, sekumpulan penduduk tempatan termasuk seorang wanita telah bertindak sebagai dalang Israel untuk menculik dua rakyat Palestin yang dicop bernilai tinggi (high value), dikatakan mempunyai kaitan dengan Hamas yang berpangkalan di sini.

Pihak koperasi bagaimanapun gagal dalam tugasan mereka apabila mereka hanya berjaya menangkap seorang daripada rakyat Palestin manakala seorang lagi melarikan diri dan segera membuat laporan polis. Hanya tindakan pantas polis yang membawa kepada penemuan di mana ejen telah membawa mangsa mereka.

Polis menyerbu sebuah chalet di Hulu Langat dan memasuki soal siasat yang sedang dijalankan oleh dua lelaki Israel melalui panggilan video.

Warga Palestin yang diculik itu ditemui terikat pada kerusi dan dipukul teruk.


Sejak itu, cerita-cerita itu telah diterima secara meluas oleh media yang membawa kepada Menteri Dalam Negeri sementara Datuk Seri Hamzah Zainudin semalam yang berjanji bahawa kes tertentu ini sedang ditangani.

NST hari ini membawa nota terima kasih yang dizahirkan oleh Kementerian Dalam Negeri dan Keselamatan Gaza terhadap polis Malaysia kerana menyelamatkan rakyat mereka daripada cengkaman Mossad. 

Akhbar ini juga telah mendedahkan bahawa operasi yang gagal itu bukanlah penamat kepada rancangan Mossad di bumi Malaysia.

Lebih enam rakyat Palestin di negara itu dikatakan menjadi sasaran Mossad, kerana mereka dianggap mempunyai kemahiran yang dianggap sebagai ancaman oleh Israel. – NST





Join our Telegram Channel
Telegram