MP GPS buat ‘U-turn’ sokong Anwar jadi PM?



MP GPS buat ‘U-turn’ sokong Anwar jadi PM?. Nampaknya tidak semua ahli Gabungan Parti Sarawak (GPS) gembira dengan pakatan dengan Perikatan Nasional (PN) untuk membentuk kerajaan persekutuan.

Sumber yang mempunyai kedudukan tinggi memberitahu The Vibes bahawa antara kebimbangan utama ialah kemasukan PAS dan naratif anti-Kristian yang dimainkan pada waktu akhir kempen pilihan raya.

“Kami tidak dirujuk mengenai perkara ini dan nampaknya Tan Sri Abang Johari Openg membuat keputusan sewenang-wenangnya,” kata satu sumber.

Anggota parti berharap pengerusi GPS Abang Johari tidak membantu menolak parti ekstrem Malaya berkuasa di Putrajaya.


“Kami menghadapi kesukaran untuk menjelaskan kepada ahli kami mengapa kami terikat dengan PAS dan Bersatu.

“Politik mereka tidak konsisten dengan nilai-nilai rakyat di Sarawak,” kata seorang lagi.

Pada Ahad, Abang Johari pertama kali mengumumkan bahawa GPS memasuki pakatan dengan PN, BN, dan GRS di Sabah untuk membentuk kerajaan persekutuan dengan Muhyiddin sebagai perdana menteri.

Sejak itu, di Sarawak, netizen di media sosial dan orang biasa dalam masyarakat telah melahirkan rasa kecewa terhadap keputusan itu.

“GPS telah menjual Sarawak dalam keghairahannya untuk menjadi raja,” kata salah satu daripada banyak mesej yang diedarkan di media sosial.


GPS memenangi 22 kerusi parlimen dalam pilihan raya umum baru-baru ini, yang menjadikannya pemenang keempat terbesar selepas PH, PN dan BN.

GPS comprises Parti Pesaka Bumiputera Bersatu of which Abang Johari is president, Sarawak United Peoples Party with Dr Sim Kui Hian as president; Parti Rakyat Sarawak dengan Datuk Joseph Salang sebagai presiden; dan Parti Demokratik Progresif yang diketuai oleh Datuk Seri Tiong King Sing.

Ketua Penerangan PH Sarawak Abun Sui mengambil berat, berkata GPS akan membuat kesilapan besar jika ia membantu PAS dan Bersatu membentuk kerajaan persekutuan, kerana kedua-dua parti Malaya ini telah memanfaatkan propaganda melampau pada PRU15.

Beliau berkata Abang Johari tidak boleh tunduk kepada tekanan daripada pemimpin PN.


“Ia akan menjadi bencana bagi GPS untuk menuju ke arah itu.

“Bekerjasama dengan pihak yang mempunyai agenda ekstrem dan dasar berasaskan kaum dan agama, dan meletakkan parti sebegini berkuasa dalam pentadbiran negara, adalah satu kesilapan yang akan dikesali oleh GPS.

“GPS berada dalam kedudukan untuk bekerjasama dengan golongan sederhana dalam Pakatan Harapan.

“Gabung tenaga dengan PH untuk membentuk kerajaan persekutuan bersama rakan kongsi Sabah yang juga sederhana,” kata Sui. –  The Vipes



Join our Telegram Channel
Telegram