PH beri laluan kepada BN di Tioman



PETALING JAYA: Amanah dan Pakatan Harapan (PH) memutuskan untuk menarik diri dan memberi laluan kepada calon Barisan Nasional (BN) bertanding pada pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Tioman.

Setiausaha Agung Amanah, Mohd Hatta Ramli, berkata langkah itu diambil sebagai menunjukkan kesepakatan kerajaan Pahang dan Putrajaya.

“Amanah memandang pilihan raya negeri bahagian N.42 Tioman sebagai satu pertembungan kerajaan baharu Pahang dengan kelompok ekstremisme kaum dan agama yang perlu ditangani secara serius.


“Atas semangat itu, Amanah melihat keperluan untuk mewujudkan perpaduan erat komponen kerajaan negeri dalam menentang calon Perikatan Nasional.

“Oleh yang demikian, Amanah yang juga sebahagian daripada PH mengambil keputusan untuk memberi laluan kepada calon BN sebagai tanda kesepakatan kerajaan perpaduan di peringkat negeri dan nasional,” katanya dalam kenyataan.

Hatta berkata, bagi memenangkan calon BN mewakili kerajaan perpaduan jentera pilihan raya PH akan bergerak bersama dalam setiap kempen.

“Semoga dengan kerjasama ini, keutuhan kerajaan perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim dapat diperkuatkan demi kepentingan rakyat, agama dan negara,” katanya.


PRU15 DUN Tioman ditangguhkan pada 7 Dis ini susulan kematian calon PN Md Yunus Ramli, 61, pada 3.30 pagi hari pengundian 19 Nov lalu, dipercayai akibat serangan jantung.

Kerusi Tioman menyaksikan pertandingan lima penjuru antara calon BN, PN, PH, Pejuang dan bebas.

Calon wanita tunggal Nor Idayu Hashim yang mewakili PN dicabar calon BN Mohd Johari Hussain yang juga penyandang kerusi itu, selain Osman A Bakar (Pejuang), Mohd Fadzli Mohd Ramly (PH) dan Sulaiman Bakar (ebas).

Daftar Pemilih Pilihan Raya yang akan digunakan mengandungi 28,465 pemilih terdiri daripada 28,200 pengundi biasa, 262 anggota polis dan tiga pengundi tidak hadir luar negara. – FMT




Join our Telegram Channel
Telegram