SPR dikecam benar Hadi undi bawa logo PAS, bukan tegur siap senyum lagi



Tular gambar memamparkan petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) boleh tersenyum apabila Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang memakai vest logo parti Pas ketika membuang undi hari ini.

Gambar yang seolah-olah tiada apa-apa kesalahan itu mengundang kecaman netizen sehingga menyifatkan Presiden Pas masih alpa dengan peraturan SPR walaupun berpuluh-puluh tahun menjadi orang politik.

Ini kerana tidak sampai 24 jam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memberi arahan melarang pengundi, calon dan termasuk petugas memakai pakaian yang memaparkan nama, lambang, simbol atau gambar parti atau calon yang bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), jika mahu memasuki pusat mengundi.


Ini termasuk baju, topi, pelitup separuh muka (facemask) dan bahan yang mempunyai imej atau apa-apa bahan kempen serta slogan kempen yang menjurus atau membawa maksud sokongan atau cenderung kepada mana-mana fahaman politik.

Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Ikmalrudin Ishak, berkata jika individu berkenaan gagal mematuhi peraturan berkenaan, mereka boleh dihalang daripada memasuki pusat mengundi oleh petugas pilihan raya.

Namun petugas-petugas SPR seolah-olah tidak berbuat apa-apa ketika Presiden Pas itu membuang undi hari ini apabila kelihatan di dalam gambar yang sedang tular.

Rata-rata mengecam tindakan Presiden Pas itu kerana beliau bukannya orang yang baru dalam politik bahkan berpuluh-puluh tahun sepatutnya sudah masak dengan peraturan mengundi oleh SPR.


“da puluhan tahun jadi ahli politik, perkara mudah pun tak tahu,” komen Adi Prey di FB Ana Tahu.

“Satu kesalahan.. Kalau org lain tu teruk kena.. Mungkin ada dalil yg membenarkan..,” komen Aizam Amsyar Ammar Aryan.

“Sapa berani tegur ulamakk,” komen Rull Sham.

Calon Parlimen Marang itu tiba di pusat mengundi di Sekolah Kebangsaan (SK) Rusila di sini pada pukul 8.50 pagi.

Abdul Hadi yang juga Presiden Pas ditemani isterinya, Tok Puan Seri Zainab Awang Ngah dan anaknya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Buruk, Dr. Muhammad Khalil.


Mengikut Seksyen 26(1)(g) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954, pengundi tidak dibenarkan memakai, memegang atau membawa sebarang bentuk pakaian atau barangan yang memaparkan nama calon, lambang atau simbol mana-mana parti politik semasa mengundi atau dalam lingkungan 50m dari pusat mengundi.

Sesiapa yang melanggar peraturan itu boleh dihukum penjara sehingga satu tahun, denda tidak lebih RM5,000, atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Beliau selesai mengundi kira-kira 10 minit kemudian. – Malaysiadateline



Join our Telegram Channel
Telegram