Bersatu tawar KJ jawatan MB N Sembilan



PETALING JAYA: Bersatu Negeri Sembilan sedia menawarkan jawatan menteri besar kepada Khairy Jamaluddin jika beliau mahu bertanding pada PRN atas tiket parti itu.

Ketua Bersatu Negeri Sembilan, Eddin Syazlee Shith, berkata soal menteri besar adalah perkara kecil kerana Perikatan Nasional (PN) menumpukan kepada kemenangan di negeri itu

“Jika KJ sertai Bersatu dan bertanding di Negeri Sembilan, kita tiada masalah untuk tawarkan dia kerusi menteri besar.

“Bagi saya itu adalah persoalan kecil kerana pentingnya kita nak memastikan kemenangan dan semestinya siapa saja dirasakan ada nilai dan difikirkan sesuai oleh presiden, jadi dia boleh jadi menteri besar. Itu kita serah pada pucuk pimpinan,” katanya menurut Sinar Harian.

Eddin berkata, semua sedia maklum kekuatan yang ada pada Khairy sebagai seorang pemimpin.


“Tapi sehingga kini kita tak tahu status sebenar KJ (selepas dipecat Umno),” katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata sehingga kini PN atau Bersatu belum mengadakan sebarang pertemuan rasmi dengan Khairy dan menyerahkan kepada pimpinan parti untuk berbincang dengannya.

“Kita tidak mahu jika terlalu ramai pemimpin berjumpa KJ, timbul pula perkara tidak selari,” katanya.

Akhbar itu sebelum ini melaporkan Khairy yang juga bekas menteri kesihatan berminat bertanding PRN Selangor.

Bagaimanapun Timbalan Ketua Bersatu Selangor, Zulkafperi Hanapi memberitahu, Bersatu negeri itu tidak membuat sebarang pelawaan kepada Khairy untuk menjadi calon dan ditawarkan jawatan menteri besar.


“Saya tidak tahu sekiranya pimpinan atas beri tawaran (kepada Khairy) tetapi di peringkat (Bersatu) Selangor tiada pelawaan,” katanya.

Sebelum ini PAS Selangor juga mengesahkan tiada perbincangan mendalam berhubung tawaran jawatan atau kerusi kepada Khairy menjelang PRN.

Setiausaha PAS Selangor, Roslan Shahir yang dipetik berkata, parti itu mempunyai ramai calon berpengalaman dan berkemampuan untuk diangkat calon menteri besar jika PN menang.

Khairy dipecat daripada Umno kerana pelanggaran disiplin parti mengikut Perlembagaan Umno semasa PRU15. – FMT



Join our Telegram Channel
Telegram