Adakah Mahkamah Persekutuan beri Najib bicara rayuan ‘wajar’?



PETALING JAYA: Adakah Najib Razak mendapat perbicaraan sewajarnya di Mahkamah Persekutuan berhubung rayuan terhadap sabitan dan hukumannya? Ini antara persoalan kritikal yang perlu ditangani mahkamah tertinggi apabila membuat keputusan pagi ini.

Panel lima anggota diketuai Hakim Besar Sabah dan Sarawak Rahman Sebli dijangka memutuskan sama ada mahkamah tertinggi akan menyemak keputusannya yang mengesahkan sabitan dan hukuman bekas perdana menteri itu dalam kes rasuah SRC International.

Hakim lain yang turut bersidang terdiri daripada Vernon Ong, Rhodzariah Bujang, Nordin Hassan dan Abu Bakar Jais.

“Seperti yang diketahui, keputusan (mengenai merit rayuan) hanya satu setengah muka surat penghakiman,” kata peguam cara Najib, Shafee & Co, dalam hujahan bertulis yang difailkan untuk semakan.


Katanya, draf penghakiman yang bocor terlebih dahulu melalui internet, menggunakan istilah “hampir serupa” dengan penghakiman sebenar, mencadangkan keputusan rayuan telah “ditetapkan lebih awal”.

Peguam-peguam Najib juga berkata, panel yang bersidang pada Ogos tahun lepas tidak memberikan bekas perdana menteri itu perbicaraan sewajarnya.

Setelah menolak permohonan penangguhan oleh pasukan pembelaan yang baru ditubuhkan, cadangan mahkamah agar peguam utama Hisyam Teh “meluangkan hujung minggu” untuk membuat persediaan “berhubung mana-mana 94 alasan rayuan” sebelum perbicaraan disambung semula pada Selasa, 23 Ogos, adalah “tidak munasabah. “, kata mereka.

“Hisyam (perlu) membaca rekod penuh rayuan untuk mengembangkan hujah sepenuhnya mengikut piawaian diperlukan oleh peguam mahir dan dapat mengutamakan alasan mengikut kepentingan,” tambah hujahan itu.


Peguam-peguam itu juga mencabar cara prosiding dijalankan.

Kata mereka, tugas mahkamah adalah untuk mendengar semula kes itu, yang akan melibatkan pertimbangan semula semua material di hadapan hakim perbicaraan.

Sebaliknya, Mahkamah Persekutuan “semata-mata menganggap rayuan itu sebagai semakan kehakiman”.

Hakim hanya menerima kes tidak dijawab yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan dan memutuskan bahawa dapatan Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan “tidak bertentangan”, tanpa memeriksa keterangan itu sendiri.


Prosedur sedemikian hanya dilakukan dalam semakan kehakiman, yang memberikan tumpuan kepada prosedur dan proses wajar sesuatu keputusan, bukannya merit sesuatu kes, kata mereka.

“Kegagalan prosedur” ini, dakwa peguam Najib, adalah pelanggaran keadilan asasi dan melanggar hak perlembagaan beliau untuk didengar.

Selain itu, peguam Najib juga berkata, mahkamah tidak sepatutnya menolak rayuannya terhadap sabitan dan hukuman secara serentak.

Tambah mereka, Mahkamah Persekutuan silap dalam menafikan pendengaran untuk Najib mengenai hukuman dan haknya untuk mengurangkannya.


Ketika menyampaikan keputusan sebulat suara panel lima hakim, Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat dipetik dalam hujahan sebagai berkata:

“Berdasarkan keseluruhan keterangan, kami dapati sabitan perayu atas semua tujuh tuduhan kukuh. Kita juga dapati hukuman yang dikenakan tidaklah secara nyata keterlaluan.

“Oleh itu, rayuan ini sebulat suara ditolak dan sabitan serta hukuman disahkan (kekal). Waran komital akan dikeluarkan.

“Apa yang dikemukakan oleh peguam Najib, adalah “tidak sah dan tidak berperlembagaan”.


“Undang-undang menuntut perbicaraan berbeza dan berasingan untuk (hukuman) apabila Mahkamah Persekutuan menolak rayuan (Najib) terhadap sabitan,” kata peguam itu.

Bagaimanapun, dia mahupun peguamnya tidak dirujuk sebelum menjatuhkan hukuman, tambahnya.

Tanpa sebarang faedah penyerahan, bagaimana Mahkamah Persekutuan boleh membuat kesimpulan bahawa hukuman dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi tidak “terlalu berat”, soal mereka.

Kegagalan berbuat demikian adalah melanggar keadilan semula jadi dan “ketidakadilan serius” yang memerlukan campur tangan melalui semakan, katanya.


Najib disabitkan kesalahan pada 28 Julai 2020, oleh Hakim Nazlan Ghazali, yang menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Kedua-dua sabitan dan hukuman dikekalkan, dengan yang pertama oleh Mahkamah Rayuan pada 8 Dis 2021, dan kemudian oleh panel lima anggota mahkamah tertinggi yang dipengerusikan oleh Tengku Maimun pada 23 Ogos tahun lepas.

Panel lain terdiri Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Abang Iskandar Abang Hashim, dan Hakim Nallini Pathmanathan, Mary Lim dan Zabidin Diah.

Najib kini menjalani hukuman penjara, bermula 23 Ogos tahun lalu selepas Mahkamah Persekutuan menolak rayuan terakhirnya.


Dua minggu kemudian, pada 6 Sep, beliau memfailkan permohonan ini mengikut Peraturan 137 Kaedah-Kaedah Mahkamah Persekutuan 1995, memohon kebenaran mahkamah tertinggi untuk menyemak keputusannya.

Panel baharu, diketuai Rahman mendengar hujah selama enam hari antara 19 Jan dan 28 Feb, dan menangguhkan kes itu ke hari ini untuk membuat keputusan. − FMT 
Join our Telegram Channel
Telegram