KJ ditawar tanding tiket Bersatu dalam PRN ketika ziarah Muhyiddin



Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin menawarkan Khairy Jamaluddin untuk bertanding pada pilihan raya negeri (PRN) akan datang dengan syarat bekas pemimpin Umno itu menyertai Bersatu.

Ketua Penerangan Bersatu Razali Idris, berkata tawaran itu dibuat ketika Khairy berkunjung ke rumah Muhyiddin selepas dipecat daripada Umno.

“Dalam pertemuan itu, Muhyiddin menawarkan kepada Khairy untuk bertanding atas tiket Bersatu dalam PRN jika beliau masih berminat dalam politik.

“Bagaimanapun, terdapat beberapa syarat ditetapkan antaranya beliau perlu menghantar borang sebagai ahli Bersatu terlebih dahulu dan kerusi yang ditandinginya akan ditentukan oleh pucuk pimpinan Perikatan Nasional (PN),” katanya yang dipetik oleh Utusan Malaysia, hari ini.


Khairy, yang adalah bekas menteri kesihatan, masih belum menjawab tawaran Muhyiddin dan telah meminta sedikit masa untuk membuat keputusan, tambahnya.

Razali, yang juga pengerusi Bersatu Terengganu, berkata dia secara pribadi mengalu-alukan dan terbuka menerima Khairy sebagai ahli Bersatu berdasarkan reputasi bekas menteri itu dalam politik.

“Bagaimanapun, KJ perlu akur dengan keputusan parti untuk meletakkan beliau di mana, sama ada di Selangor atau Negeri Sembilan,” katanya.

Razali berkata Bersatu juga sedia membuka ‘pintu’ parti kepada mana-mana bekas pemimpin Umno yang dikenakan tindakan jika mereka mampu  memantapkan lagi parti tersebut.


“Seperti kita sedia maklum, ramai pemimpin Umno yang dikenakan tindakan dipecat keahlian daripada parti berkenaan.

“Jika mereka mampu memantapkan lagi Bersatu tiada salahnya untuk mereka sertai,” katanya. 

Pada 28 Januari lalu, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno yang dipengerusikan oleh presiden parti, Ahmad Zahid Hamidi memecat 44 ahli, termasuk Khairy dan bekas pengerusi Umno Selangor Noh Omar.

Sebilangan pemimpin Umno lain turut dikenakan hukuman penggantungan selama enam tahun. Tiada alasan diberikan untuk tindakan itu. − Mkini



Join our Telegram Channel
Telegram