Muhyiddin tawar KJ jawatan ahli MT Bersatu



Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengesahkan spekulasi lama bahawa Perikatan Nasional cuba memburukkan bekas pemimpin Umno Khairy Jamaluddin menjelang enam pilihan raya negeri.

Walaupun ketua gabungan itu menafikan bahawa Khairy ditawarkan jawatan menteri besar jika dia menyertai PN, Muhyiddin berkata ada masa yang berbeza untuk menunggu bekas ahli parlimen Rembau itu.

"Kalau dia masuk Bersatu kita tawar dia Majlis Tertinggi, jika dia setuju kerana kami tahu dia boleh menyumbang," kata Muhyiddin pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Khairy dipecat daripada Umno pada Januari dalam langkah Presidennya Ahmad Zahid Hamidi membersihkan parti itu.


Walaupun tidak menunjukkan sebarang langkah untuk menyertai semula politik sejak itu, Khairy membisu apabila dia hadir ke majlis Aidilfitri anjuran yayasan golf amal Muhyiddin pada Sabtu lalu.

Ditanya jika ini petanda akan menjadi ahli Khairy, Muhyiddin berkata menjadi harapan semua dalam PN.

"Dia tidak memohon untuk menyertai Bersatu tetapi saya tawarkan dia dan tawaran itu masih berlaku," katanya.

Presiden Bersatu itu berkata tawaran itu kali pertama disampaikannya pada 2016 apabila parti itu ditubuhkan tidak lama selepas dia dipecat daripada Umno.


Muhyiddin berkata menjadi harapan Bersatu supaya Khairy dapat membantu mengukuhkan parti.

"Kita serahkan kepada Khairy bila dia mahu membuat keputusan.

"Kita tak nak gesa sangat, dia seorang yang sangat bijak.

"Dia faham pilihan raya negeri akan datang.

"Kalau saudara KJ boleh fikirkan baik-baik, sekarang masa yang baik (untuk sertai Bersatu)," kata Muhyiddin.


Semasa episod siaran podcast dua minggu lalu, Khairy berkata dia kini cenderung 90 peratus untuk bersara daripada politik.

Dalam episod itu dia turut menyoal tetamunya - bekas ahli parlimen Bangi Ong Kian Ming - sama ada dia patut menyertai DAP atau tidak.

Ong menjawab secara positif, berkata Khairy dan hos bersama siaran podcast itu, Shahril Hamdan Suffian boleh menjadi calon perdana menteri untuk DAP. − Mkini




Join our Telegram Channel
Telegram