PANAS: Hubungan Azmin-Hamzah kini tegang lapor portal



Portal lapor hubungan Azmin-Hamzah kini dalam ‘krisis’. Arkitek utama yang membantu merancang Sheraton Move yang terkenal pada Februari tahun lalu nampaknya mengalami kejatuhan serius, mengancam untuk terus menggoyahkan kerajaan persekutuan yang dipimpin Bersatu yang sudah goyah.

Difahamkan, ketegangan sedang berlaku antara Setiausaha Agung parti, Datuk Seri Hamzah Zainudin dan anggota majlis tertinggi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, kononnya disebabkan perasaan dengki dan tidak puas hati.

Sekiranya spekulasi dapat dipercayai, segalanya akan meningkat di Bersatu dalam beberapa bulan mendatang, dengan Azmin kononnya sudah diberikan layanan dingin oleh Hamzah dan sebahagian besar anggota parti berpihak kepada yang terakhir.

Sumber yang berpusat di parti itu menunjukkan bahawa Azmin sedang mempertimbangkan pilihannya, walaupun belum ada keputusan konkrit.


Kemungkinan untuk membentuk parti baru telah dikesampingkan, tetapi sumber tersebut menolak untuk mengesahkan jika bergabung dengan pakaian lain yang ada ada di kad.

“Segala rancangan dan keputusan akan dibuat secara blok (oleh puak Azmin, yang kebanyakannya terdiri dari bekas anggota PKR). Tetapi bukan perkara bijak untuk dilakukan pada masa ini, ”kata sumber itu, merujuk kepada krisis kesihatan dan ekonomi semasa.

Orang dalam itu memberitahu The Vibes bahawa, terutama, masalah antara Azmin dan Hamzah berpunca dari “kecemburuan” bahawa yang pertama dilantik ke jawatan penting dalam pemerintahan, walaupun merupakan antara wajah baru dalam parti.

Selain keanggotaan dewan tertinggi dalam Bersatu, mantan timbalan presiden PKR itu juga merupakan menteri kanan dalam kabinet – diberi tugas untuk mengawasi peranan perdana menteri dalam ketiadaannya – dan pengarah pemilihan Perikatan Nasional (PN).

Ini adalah cara Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk memberi penghargaan kepada Azmin atas peranannya dalam perubahan pemerintahan tahun lalu.


Dakwaan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terus bertengkar dengan rakan menteri kanan dan naib presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar) mungkin menyebabkan mantan itu bertekad untuk meninggalkan Bersatu. 

“Cemburu adalah hal biasa di mana-mana parti politik, terutama di kalangan pemegang jawatan. Tetapi masalahnya adalah ini menyukarkan para pemimpin untuk bekerjasama dan membuat keputusan bersama, ”kata sumber itu, sambil menambah bahawa perkara-perkara sedang diperburuk oleh penyokong.

“Secara pribadi, saya tidak merasa dia (Hamzah) harus merasa seperti itu, kerana dia juga memegang posisi penting dalam parti, yang merupakan setiausaha jenderal.”

Dia menambahkan bahawa banyak pembelot PKR di Bersatu merasa seolah-olah mereka diketepikan, dengan mengatakan terdapat kekurangan “integrasi” dalam parti.


Kedua-dua Azmin dan Hamzah tidak secara peribadi menjawab pertanyaan dari The Vibes mengenai perkara ini.

Ketika dihubungi, pembantu kepada Azmin tidak memberikan sebarang komen.

Pembantu Hamzah, sementara itu, mengatakan dia tidak mengetahui adanya ketidakpuasan antara kedua-dua pihak, terutama mengenai apa yang terjadi di belakang tabir pada mesyuarat parti dan kabinet.

Saya tidak tahu apa yang berlaku. Biasanya, Hamzah sangat memperhatikan perkara-perkara seperti ini, dia tidak benar-benar berkongsi perkara ini walaupun dengan kakitangannya.
“Bagi saya, saya tidak secara peribadi menyertai mesyuarat yang dihadiri oleh Hamzah, jadi saya tidak pasti apa yang berlaku di belakang pintu tertutup, sama ada terdapat perselisihan.”


Azmin sebagai calon DPM tidak menggembirakan banyak pihak di Bersatu

Sumber lain mendakwa bahawa Azmin sedang mempertimbangkan untuk meninggalkan Bersatu bersama dengan beberapa pembelot PKR yang lain, dan bahawa pertembungan dalam parti boleh dikaitkan dengan dua kemungkinan sebab.

Yang pertama adalah Azmin yang dikatakan terus bertengkar dengan rakan menteri kanan dan naib presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengenai dasar dan prosedur operasi standard berkaitan dengan penguncian, yang mengancam akan merosakkan lagi imej Bersatu dan hubungan dengan Umno.

Yang kedua adalah berkaitan dengan spekulasi bahawa Azmin akan segera dilantik sebagai timbalan perdana menteri, dengan Muhyiddin kononnya merancang untuk menyerahkan kerusi itu kepada Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam masa yang sama dalam beberapa bulan.

“Ini benar-benar kerana saya rasa Azmin nampaknya ingin melonjak semua orang di Bersatu, jika senario Hishammuddin-Azmin itu benar, terutama kerana dia tidak memegang jawatan penting dalam pesta itu,” kata orang dalam itu.


Datuk Seri Hishammuddin Hussein membantah desas-desus bahawa Ahli Parlimen Umno sedang didekati untuk menjaminnya sebagai calon jawatan timbalan perdana menteri.

Vibes awal bulan ini melaporkan bahawa anggota parlimen Umno sedang didekati untuk menjamin Hishammuddin sebagai calon jawatan timbalan perdana menteri , dan untuk menggantikan Muhyiddin pada bulan-bulan mendatang. Hishammuddin telah menolak khabar angin tersebut.

Selain Azmin, sumber itu mengatakan, sejumlah mantan anggota parlimen PKR di Bersatu juga mulai mempertanyakan kelayakan dan umur panjang PN, terutama setelah penolakannya untuk segera memanggil kembali Parlimen walaupun ada keputusan kerajaan.

“Mereka tidak pasti bagaimana menjelaskan perkara seperti ini kepada pengundi mereka. Sudah tentu, semua ini adalah desas-desus pada masa ini, tetapi kisah ini tentunya semakin cepat. ”

Mengenai apakah Azmin akan kembali ke PKR, dia mengatakan ini sangat tidak mungkin mempertimbangkan “pengkhianatan yang tidak dapat dimaafkan” dia dan yang lain dilakukan semasa Sheraton Move.


Sumber lain mengesahkan bahawa Azmin dan Hamzah ketika ini tidak berada dalam keadaan baik, tetapi tidak menjelaskan lebih lanjut.

Jumaat lalu, bekas anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam telah menyiarkan di Facebook bahawa dia telah mendengar desas-desus bahawa Azmin tidak disukai Bersatu, dan sedang berusaha untuk menghangatkan PKR sekali lagi.

Dia mengatakan bahawa dia telah diberitahu bahawa Azmin tidak mengikuti Muhyiddin, dan ada ancaman untuk membuka semula siasatan polis atas tuduhan video seks gaynya yang menjadi viral pada bulan Jun 2019.

“Saya mendengar bahawa Azmin telah menghantar mesej kepada anggota kumpulan Otai Reformasi yang pernah bertempur dengannya pada masa lalu, dengan mendakwa dia ditipu oleh ‘orang tua’ (Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meninggalkan PKR).” – TheVibes

 

Join our Telegram Channel
Telegram