Boleh tak kami ziarah ibu bapa? – soal netizen lepas Annuar ke rumah Pak Lah



Netizen bertanya sekiranya mereka boleh berbuat perkara sama selepas Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa mengunjungi bekas perdana menteri Abdullah Ahmad Badawi di kediamannya di Kuala Lumpur walaupun lawatan ke rumah dilarang semasa PKPD Covid-19.

Annuar, yang juga Ahli Parlimen Ketereh mendedahkan lawatannya di Twitter tetapi memadamkan ciapan itu setelah menimbulkan kemarahan orang ramai.

"Hari ini kami suami isteri ambil peluang ziarah Tun Abdullah Badawi dan Tun Jeane Abdullah di kediaman mereka di Bait Badawi di Kuala Lumpur.

"Lebih dua jam bersama dan makan tengah hari masakan Tun Jeane.


"Semoga Allah SWT sentiasa merahmati Pak Lah seisi keluarga," katanya.

Susulan hantaran tersebut, netizen membalas dengan tangkap layar SOP 'total lockdown' yang menyatakan lawatan ke rumah tidak dibenarkan.

"Walaupun anda tidak pandai, sekurang-kurangnya jadilah teladan yang baik," kata seorang pengguna Twitter.

Sementara itu, pengguna lain pula mengeluh mereka sudah lama tidak bertemu keluarga dan bertanya adakah mereka juga boleh mengunjungi ibu bapa.

"Sudah hampir dua tahun. Anda dapat bergambar raya bersama keluarga manakala yang lain tidak dapat. Ini tidak adil," kata pengguna Twitter lain.

Seorang pengguna Twitter lain berkata: "Anda bernasib baik kerana dapat berkunjung. Bagi yang lain, mereka tidak dapat mengunjungi ibu bapa dan sanak saudara mereka.


"Oleh kerana anda bercakap tentang makan tengah hari, adakah anda sudah melawat kawasan (parlimen) anda? Adakah orang di sana cukup makan?".

Pada bulan Januari, Annuar juga menimbulkan kontroversi ketika dia dilihat berjoging dengan dua orang lain dari isi rumah yang berbeza.

Dia kemudian mengaku telah bertemu dengan dua yang lain itu secara kebetulan di jalan.

Pada bulan Februari, dia juga dilihat makan bersama sekumpulan orang walaupun acara jamuan makan dilarang semasa penutupan.

Negara ini mencatatkan 9,353 kes Covid-19 baru hari ini, rekod tertinggi baru untuk hari kedua berturut-turut. – Mkini

 

Join our Telegram Channel
Telegram