DAP pertimbang tawaran Ismail Sabri dalam kerajaan baharu



DAP bersedia mempertimbangkan tawaran Perdana Menteri baharu Ismail Sabri Yaakob, sebagai sebahagian daripada keluarga Majlis Pemulihan Nasional (MPN) dan Jawatankuasa Khas Menangani Covid-19 untuk menyelamatkan nyawa dan mata pencarian rakyat, kata setiausaha agungnya, Lim Guan Eng.

Namun, dia mengatakan bahawa dengan syarat bahawa tawaran itu bukan untuk perwakilan token dan hanya cap getah dari pandangan pemerintah.


"Pemenang tidak boleh mengambil semua dan yang kalah tidak boleh kehilangan semua," katanya tweet ringkas sebagai tindak balas kepada ucapan sulung Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri semalam.

Dalam uapan perdananya yang pertama, Ismail telah mengundang kepimpinan parti pembangkang untuk menjadi anggota MPN dan Jawatankuasa Khas Menangani Covid-19.

Mendesak semua pihak untuk menghentikan perebutan kekuasaan dan keresahan rakyat, beliau mengatakan kestabilan politik harus dicapai secepat mungkin melalui perpaduan dan kerjasama antara parti.


Tawaran itu juga disambut baik oleh Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man.

“Sekarang ini kita berada di bulan kebangsaan. Kemerdekaan daripada memerangi penjajahan terus memajukan negara. Marilah kita semua bekerjasama sebagai satu pasukan demi negara tercinta, ” katanya. –MNow



Join our Telegram Channel
Telegram