Ahmad Maslan bebas tuduhan gagal isytihar RM2 juta lepas bayar kompaun



Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan atas dua pertuduhan tidak mengisytiharkan RM2 juta yang diterima daripada Najib Razak kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan memberi pernyataan palsu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Bernama melaporkan Hakim Ahmad Shahrir Mohd Salleh memutuskan demikian selepas Timbalan Pendakwa Raya (TPR) Mohd Mukhzany Fariz Mohd Mokhtar memaklumkan mahkamah bahawa pihak pendakwaan menarik balik kedua-dua pertuduhan terhadap Ahmad Maslan.

Ini selepas ahli parlimen Pontian bersetuju membayar kompaun berjumlah RM1.1 juta, semalam.

“Dalam membuat permohonan untuk tidak meneruskan pendakwaan terhadap tertuduh, TPR mengesahkan bahawa tertuduh tidak akan dihadapkan semula dengan pertuduhan-pertuduhan yang sama pada masa akan datang. Ini berikutan fakta bahawa tertuduh telah menerima tawaran kompaun dan menjelaskan bayaran kompaun tersebut.


"Berpandukan Seksyen 254 Kanun Prosedur Jenayah dan nas undang-undang yang diputuskan oleh Mahkamah Rayuan dalam kes Pendakwa Raya terhadap Ambika M A Shanmugam, mahkamah dengan ini memerintahkan agar tertuduh dilepas dan dibebaskan daripada pertuduhan pertama dan kedua.

“Semua tarikh bicara yang telah dijadualkan dilapangkan," kata Hakim Ahmad Shahrir.

Terdahulu, Mohd Mukhzany Fariz memaklumkan kepada mahkamah bahawa pihak pendakwaan memohon supaya Ahmad dilepas tanpa dibebaskan (DNAA) atas kedua-dua pertuduhan itu.

"Sebelum pertuduhan ini dipertuduhkan ke atas tertuduh (Ahmad), tertuduh telah ditawarkan kompaun, bagaimanapun tertuduh pada asalnya tidak bersetuju untuk membayar kompaun tersebut.


"Selepas pertuduhan dibuat ke atas tertuduh, peguamnya menulis surat representasi dan setuju untuk membayar kompaun sebanyak RM1.1 juta. Oleh itu, SPRM dan AGC (Jabatan Peguam Negara) bersetuju dengan representasi tertuduh...maka dengan ini pihak pendakwaan bersetuju kes ini untuk DNAA, " katanya.

Hakim Ahmad Shahrir: Adakah pihak pendakwaan akan meneruskan pertuduhan yang sama terhadap tertuduh?.

Mohd Mukhzany Fariz: Jika dilihat pada asalnya kompaun telah ditawarkan ke atas tertuduh dan tertuduh telah menjelaskan kompaun tersebut, saya percaya kita tidak mendakwanya semula atas kesalahan sama.

Hakim Ahmad Shahrir berkata Peguam Negara diperuntukkan kuasa di bawah Perkara 145 (3) Perlembagaan Persekutuan untuk memulakan, menjalankan atau memberhentikan apa-apa prosiding bagi sesuatu kesalahan.


"Kuasa pendakwaan ini boleh dijalankan oleh Peguam Negara menurut budi bicaranya. Seksyen 376(1) Kanun Prosedur Jenayah yang seterusnya memperkukuh kedudukan ini dan menyatakan Peguam Negara hendaklah menjadi sebagai Pendakwa Raya dan hendaklah mempunyai kawalan dan arahan dalam semua pendakwaan jenayah.

“Apabila Pendakwa Raya menjalankan kuasanya di bawah Seksyen 254(1) Kanun Prosedur Jenayah untuk tidak selanjutnya meneruskan pendakwaan terhadap tertuduh, adalah menjadi kewajipan mahkamah, mempertimbangkan sama ada tertuduh sepatutnya diberi perintah pelepasan tanpa pembebasan atau perintah pelepasan dan pembebasan,” katanya.

Hakim itu berkata perkara tersebut adalah kuasa budi bicara kehakiman yang mesti dipertimbangkan menurut lunas undang-undang.

Pada 21 Jan 2020, Ahmad didakwa melibatkan diri dalam pengubahan wang haram dengan cara tidak melaporkan pendapatan sebenar berjumlah RM2 juta yang diterima daripada bekas perdana menteri itu kepada LHDN dalam Borang Nyata Cukai Pendapatan Bagi Tahun Taksiran 2013 yang bertentangan dengan Seksyen 113(1)(a) Akta Cukai Pendapatan 1967.


Dia didakwa menerima wang itu, yang dipercayai sebagai hasil daripada aktiviti yang menyalahi undang-undang, melalui cek AmIslamic Bank Berhad bertarikh 27 Nov 2013 dan cek tersebut telah ditunaikan sendiri oleh Ahmad pada hari sama.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di LHDN, Cawangan Duta, Kompleks Pejabat Kerajaan, Jalan Tuanku Abdul Halim di Kuala Lumpur pada 30 April 2014 mengikut Seksyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM5 juta atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Ahmad juga didakwa memberi pernyataan palsu kepada SPRM semasa percakapannya dirakam oleh pegawai penyiasat SPRM, Ketua Penolong Kanan Penguasa Mohd Zairi Zainal di bilik sidang media, Bangunan Parlimen, Jalan Parlimen di Kuala Lumpur antara 2.45 dan 3.30 petang pada 4 Julai 2019.

Dia didakwa mengikut Seksyen 32(8)(c) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM3 juta atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. – Mkini

 

Please subscribe



Join our Telegram Channel
Telegram