TERKINI: Najib tak tolak kemungkinan bertanding PRU15



PETALING JAYA: Najib Razak tidak menolak kemungkinan bertanding pada pilihan raya umum ke-15, meskipun disabit atas kesalahan rasuah oleh Mahkamah Tinggi dan berdepan pelbagai perbicaraan lain, lapor agensi berita Reuters.

“Mana-mana ahli politik yang mahu memainkan peranan, tentunya ingin menjadi Ahli Parlimen,” kata bekas Perdana Menteri apabila ditanya sama ada beliau akan bertanding pada pilihan raya umum akan datang.


Tahun lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta terhadap Najib atas kesalahan penyalahgunaan kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang berhubung dana RM42 juta SRC International Sdn Bhd. Najib telah mengemukakan rayuan terhadap keputusan itu.

Selain kes SRC, Najib menghadapi beberapa kes mahkamah berhubung dana 1MDB. Ahli Parlimen Pekan itu telah menolak semua tuduhan itu.

Dalam wawancara dengan Reuters, Najib berkata soal sama ada beliau layak bertanding dalam PRU akan datang “tertakluk kepada tafsiran peruntukan Perlembagaan Persekutuan.”

“Ia tertakluk kepada tafsiran dari segi undang-undang, perlembagaan dan apa yang berlaku semasa perbicaraan,” katanya.


Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Najib kalah mengejut pada pilihan raya umum 2018 kepada Pakatan Harapan yang dipimpin oleh Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, kerajaan pimpinan Mahathir hanya bertahan selama 22 bulan berikutan “Langkah Sheraton” yang menyaksikan Muhyiddin Yassin membentuk kerajaan baharu dengan sokongan Umno.

Bagaimanapun, Muhyiddin sendiri terpaksa meletak jawatan apabila kehilangan sokongan 15 Ahli Parlimen Umno. Beliau digantikan Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob. – FMT









Join our Telegram Channel
Telegram