BAHAYA: Momen jet penumpang elak belon udara



Penumpang dalam penerbangan Qatar Airlines ke Brazil terkejut apabila pesawat itu terpaksa melencong untuk mengelak belon udara yang melayang masuk ke laluan penerbangan, lapor Dailymail.

Boeing 777-300, yang boleh membawa lebih daripada 300 penumpang, terpaksa mengelak belon yang tidak dikemudi oleh sesiapa pada pendaratan terakhirnya ke São Paulo.

Pesawat itu, yang berlepas dari Doha dan sedang bersiap untuk mendarat di Lapangan Terbang Guarulhos pada 3 Julai, terpaksa melakukan lencongan kecemasan namun dapat mendarat dengan selamat.

Penumpang dan orang ramai dapat merakam kejadian itu, menunjukkan betapa hampir pesawat itu untuk memukul belon.


Seorang penduduk tempatan, Rafael Freitas berjaya merakam gambar belon itu ketika ia hampir dengan pesawat.

"Kedudukan Boeing 777 tidak sejajar dengan landasan ketika pendaratan selepas mengelakkan belon" kata Freitas kepada media tempatan.

Qatar Airlines memberitahu Doha News bahawa ia "mengetahui kejadian mengenai salah satu pesawatnya yang melibatkan belon tanpa pemandu sebelum mendarat di São Paulo pada Ahad 3 Julai."

Mereka menambah: "Penerbangan mendarat seperti biasa dan margin keselamatan dikekalkan pada setiap masa. Kapten memfailkan laporan berikutan penerbangan itu yang kini sedang disiasat oleh pihak berkuasa Brazil."

Imej belon menunjukkan bahawa ia melayang tanpa pengemudi dan membawa sepanduk pengiklanan.

Satu sumber dilaporkan memberitahu Doha News bahawa belon itu digunakan sebagai sebahagian daripada perayaan Festas Juninas tempatan - bulan perayaan tradisional yang berlangsung pada awal musim sejuk Brazil pada bulan Jun.

Gambar yang dirakamkan ketika sebuah jet Boeing terpaksa mengelak belon pada pendaratan terakhirnya ke São Paulo, Brazil.


Ia bukan kali pertama belon besar dilanggar oleh kapal terbang.

Pada malam Tahun Baru pada 2020, sebuah kapal terbang Avianca Airbus A319 melanggar belon udara panas yang hanyut berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Bogota di Colombia, menurut Aviation24.

Juruterbang dapat mendaratkan pesawat dengan selamat, dan pihak berkuasa menggesa orang ramai supaya mengelak daripada menggunakan bunga api atau melancarkan belon udara panas berhampiran dengan lapangan terbang.

Perlanggaran di udara dengan kapal terbang sangat jarang berlaku tetapi sangat dahsyat apabila ia berlaku.

Insiden terburuk perlanggaran pesawat di udara adalah pada 1996, apabila Penerbangan Saudia 763 dan Penerbangan 1907 Kazakhstan Airlines bertembung di atas ruang udara India.

Kesemua 349 orang di dalam kedua-dua pesawat terbunuh. – cinca.news

Pesawat berjaya mengelak belon yang membawa iklan kelihatan, gambar di bahagian sayap kiri pesawat,

Seorang penduduk tempatan sempat merakam gambar belon itu sebelum ia melayang ke laluan penerbangan pesawat.



Join our Telegram Channel
Telegram