Beruang gali kubur makan mayat isteri



Gua Musang: Kemunculan seekor beruang dewasa di Kampung Dakoh, Pos Balar dekat sini, membimbangkan lebih 100 penduduk Orang Asli suku kaum Temiar kerana haiwan itu didakwa memusnahkan kubur dan memakan mayat.

Dalam kejadian 27 Disember tahun lalu itu, penduduk mendakwa beruang terbabit menggali kubur, Amek Along, 48, selain memakan sebahagian badannya.

Suami Amek, Mazlan Aluij, 50, berkata, dia menyedari kejadian kubur arwah isterinya digali haiwan liar itu, jam 9.20 pagi, 27 Disember lalu.


Katanya, arwah isterinya meninggal pada 1 Disember tahun lalu akibat sakit strok dan dikebumikan di kawasan Perkuburan Kampung Dakoh.

"Jarak rumah dengan tanah perkuburan hanya 300 meter (m) sahaja. Sudah menjadi rutin kami melawat dan membersihkan kubur, tetapi sebelum ini tidak ada apa yang mencurigakan.

"Namun, pada 26 Disember lalu, saya bersama anak lelaki datang untuk membersihkan kubur seperti biasa dan melihat ada kesan tapak kaki serta najis beruang di kawasan kubur arwah isteri.

"Keesokannya saya datang bersama penduduk kampung dan memeriksa kawasan sekitar. Kami dapati mayat arwah isteri sudah dimakan beruang dan haiwan liar itu masih berkeliaran di kawasan perkuburan," katanya ketika ditemui di sini.


Mazlan berkata, takut kejadian sama berulang dan risaukan keselamatan penduduk kampung, dia bertindak membuat laporan di Balai Polis Gua Musang.

"Beruang terbabit juga dilihat berkeliaran di belakang rumah saya dan hampir menyerang anjing peliharaan. Kami juga sudah membuat aduan ke Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) supaya tindakan segera dapat diambil.

"Menurut adat kami, mayat itu tidak dapat dialihkan dan hanya dibiarkan di situ," katanya.

Terdahulu, media melaporkan lebih 200 penduduk Orang Asli di Kampung Perawas, Pos Balar, berada dalam kebimbangan berikutan kehadiran seekor beruang dewasa dekat kawasan penempatan mereka, sejak minggu lalu. – Hmetro



Join our Telegram Channel
Telegram